Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1
Polestar 1

Kraftpakke fra Polestar

Volvo Car Group har i dag verdenslansering av den første "high end"-modellen fra sitt nye merke Polestar - en ladbar hybrid med inntil 150 km batterirekkevidde. Polestar 1 kan bestilles allerede nå.

Publisert Sist oppdatert

Polestar blir nå et eget merke for elektrifiserte høyprestasjonsbiler i Volvo Car Group.

Under verdenslanseringen i Shanghai i dag avduket Polestar den første modellen, og bekreftet planene for de neste to, hvorav den ene blir en helelektrisk konkurrent til Tesla 3.

Polestar 1 skal produseres ved Polestars nye produksjonsanlegg som er under oppføring i Chengdu i Kina.

Polestar 1
- Dette er den første bilen med Polestar på panseret og merket vårt kunne ikke fått en bedre start enn med denne GT'en, fullpakket med avansert teknologi.

Det sa Polestars sjef Thomas Ingenlath under lanseringen i dag.

- Polestar 1 posisjonerer merket slik vi vil at det skal bli oppfattet fremover.

Han understreket at alle fremtidige biler fra Polestar skal ha en helelektrisk drivlinje, i tråd med visjonen om å være det nye frittstående merket for elektrifiserte høyprestasjonsbiler.

600 hk - 1000 Nm
Polestar 1 har opptil 150 km elektrisk rekkevidde. Det er ifølge Ingenlath den lengste rekkevidden for en ladbar hybridbil på markedet.

Den burde dermed også passe godt i det norske avgiftssystemet fremover, hvor lang elektrisk rekkevidde nå er blitt en viktig faktor.

Kombinert med den firesylindrede Volvo Drive-E-motoren kan Polestar 1 levere 600 hk og 1000 Nm dreiemoment.

Lansering er planlagt å skje i midten av 2019, men allerede i dag åpner Polestar ordrebøkene for bestilling.

Drømmer du om en slik, bør du imidlertid våkne raskt. Produksjonen vil ligge på maksimalt 500 biler i året.

Grand Tourer Coupé
Polestar 1 er en todørs 2+2-seters Grand Tourer Coupé med en såkalt høyytelses hybriddrivline.

Den er basert på Volvos skalerbare plattformarkitektur (SPA), hvor 50 prosent er nytt og spesialtilpasset, utviklet av Polestars ingeniører.

Sammenlignet med en S90 som er 496 cm lang, er Polestar 1 forkortet til 4,50 meter. Dette ble mulig ved å redusere akselavstanden og fjerne 200 mm bak. Det har gjort at bilen har fått en kraftigere og mer sportslig profil.

Det nye doble elektromotorsystemet, som driver bakhjulene, er koblet sammen ved hjelp av planetgir. I Pure-modus er Polestar 1 en elektrisk høyprestasjonsbil med bakhjulsdrift og ISG-teknologi (Integrated Starter Generator), 218 hk og opptil 150 km rekkevidde.

Les mer om Polestar-prosjektet her

Høy ytelse
- Alle fremtidige modeller fra Polestar blir biler med høy elektrisk ytelse, og Polestar 1 er en brobygger mellom dagens og fremtidens teknologi. Men Polestar 1 er ikke som andre elektriske biler. Vi kaller det «progressiv ytelse», sa Ingenlath.

Alle Polestars tidligere gatebiler har hatt Öhlins-hjuloppheng. Nå blir Polestar 1, som første bil i verden, utstyrt med en chassisteknologi som inkluderer Öhlins’ helt nye CESi-teknologi (Continuously Controlled Electronic Suspension).

I tillegg til den avanserte fjæringsteknologien har Polestar 1 et svært kraftig bremsesystem med 400 mm-skiver og bremsekalipere med 6 stempler fra Akebono. Vektfordelingen er 48/52 (foran/bak).

Polestar 1 har også momentfordeling (torque vectoring) på bakakselen.

- De doble elektriske planetgirene på bakakselen sørger for at de elektriske motorene bak kobles fra hverandre. Dermed blir bilen drevet gjennom svingen i stedet for å miste fart, som ofte skjer på konvensjonelle antispinnsystemer der det indre bakhjulet bremses, sa Polestar-sjefen.

Karbonfiber
De større karosseridelene i Polestar 1 er laget av karbonfiber. Det gir flere fordeler som en vektreduksjon på 230 kg, torsjonsstivhet som øker med 45 prosent, tyngdepunktet blir lavere.

- De fleste elbiler er raske, det er det man får med en elektrisk motor. For Polestar er ytelse imidlertid langt mer enn bare hastighet på en rett strekning. Svingegenskaper, bremsing, fjæringskontroll, chassisrespons og styrefølelse spiller en vesentlig rolle, sa Ingenlath.

Polestar 2 og Polestar 3
Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første batterielektriske bil.

Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en konkurrent til Tesla Model 3.

Polestar 2 er foreløpig i prosjekteringsfasen og har planlagt produksjonsstart innen utgangen av 2019. Den vil bli produsert i større antall enn Polestar 1.

Designfasen for Polestar 3 nærmer seg slutten, og Ingenlath kunne avsløre at modellen blir en større elbil i SUV-stil, med moderne elektriske prestasjoner og kjøredynamikk.

Volum- og prismessig vil Polestar 3 ligge mellom Polestar 1 og Polestar 2.

- Jeg kan bekrefte at disse tre Polestar-modeller kommer på markedet i løpet av de neste fire årene, sa Ingenlath.

Ikke kjøp, men abonnement
Polestar velger en ny markedstilnærming med en månedlig abonnementsbetaling.

Kunden betaler ingen forskuddsleie/kontantbeløp. Det betales et fast månedlig beløp på én faktura med "all inclusive" der eventuelle tilleggstjenester også blir lagt til. Bare drivstoff kommer utenom.

Abonnementet inkluderer henting og levering ved service, leiebil i et bestemt antall dager samt tilgang til ulike concierge-tjenester som omfatter utvidet bruk av en større Volvo-bil ved spesielle behov.

Alle servicemarkedstjenester skal utføres av utvalgte Volvo-forhandlere.

Mer utstyr underveis
Polestar vil tilby bestillingstjenester underveis i leieperioden, som kan rekvireres på nett eller via Polestar-appen.

Dersom det for eksempel blir behov for en takboks, får kunden det mot et prispåslag på den månedlige fakturaen. Polestar vil da levere, montere og om ønskelig fjerne takboksen.

To eller tre år
Abonnementsavtalen inngås for to eller tre år. Når kontrakten utløper, leverer kunden bilen tilbake eller lar Polestar hente den og bytte den ut med en ny modell.

Jonathan Goodman hos Polestar sier at deres visjon er at Polestars abonnementsmodell og tjenestene de tilbyr skal definere Polestar-merket på samme måte som bilene.

- De skal fjerne ulempene knyttet til eierskap, så kundene kan ha fokus på å kjøre bilen, sier Goodman.

Det betyr riktignok ikke at Volvo hundre prosent utelukker at bilen kan kjøpes og eies av kundene selv:

- Vi sier ikke nei om en kunde kommer og legger €130.000 på bordet, sier Goodman til BilNorge.

Powered by Labrador CMS