-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM/Toyota-SUV
men ingen allianse
At GM og Toyota nå utvikler en felles SUV som skal bygges på en felles fabrikk betyr ikke nærmere forretningsmessig allianser sier selskapene til observatører som i stadig synkende grad tror på dem.
I tillegg til alle de andre små samarbeidsprosjektene de to små-operatørene har i USA, som GPS-systemet som brukes til alt fra å skaffe barnevakter og finne snegler i hvitløk, til å rope på help, eller som arbeid med fremtidige drivsystemer som for eksempel brenselceller, er altså dette et nytt element i noe de fleste vil se på som samordning av felles interesser.
Men det er det ikke. Toyotas styreformann, Hiroshi Okuda, la for eksempel nylig stor vekt på å benekte at de to fabrikkene samarbeidet i større grad enn de har gjort tidligere. Og GM, som også har en motoravtale med Honda, i tillegg til å være sydd opp i alle andre japanske fabrikker bortsett fra Nissan og Mazda, har heller ikke noen sans for slike samarbeidspåstander.
Årsaken er selvfølgelig anti-trust hammeren som plutselig kan ramle ned og slå de to gigantene i hodet. Derfor er ikke dette samarbeidet noe samarbeide i den forstand at det antydningsvis kan lukte monopol av det.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no