-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pontiac forlater Bonneville
Av alle biler som (nesten) aldri har satt sine hjul på en racerbane, ligger vel Pontiac på topp når det gjelder allikevel å ha modellnavn med racingtilknytning. Nå dropper de Bonneville.
Jeg har notert Bonneville-navnet fra 1957/58, muligens er det enda noen år eldre. Uansett: Pontiac Bonneville er ikke bare et navn, et bilmerke, det er et begrep. Den første Bonneville bør minnes av mange grunner, det var den første derfra med bensininnsprøytning og den ble i første omgang bare bygd som cabriolet.
Men paradokset er at Bonneville ikke debuterte på Bonneville, der det virkelig går fort, men på Daytona, hvor det også går fort men som har et navn som både Studebaker og Chrysler har brukt og bruker.
Underlig at ikke Pontiac samtidig plukket opp Daytona-navnet, for de har vel vært verdensmestere på modellnavn med sportstilknytning uten samtidig å ha vist antydning til sportslighet. Aldri har vel en Pontiac Le Mans vært på den banen, en CanAm eller GrandAm har ikke noe med disse formene for bilsport å gjøre. Jeg tviler på også på at noen Pontiac Grand Prix har sett et eneste Grand Prix løp, bortsett kanskje fra det som gikk på en parkeringsplass i Las Vegas (1981, Alan Jones i Williams). Og aldri har vel en Pontiac GTO vært i nærheten av Omologato.
Men Bonneville har holdt ut i nesten femti år, og sakte og sikkert utviklet seg til en stor, fet familiebil. Akkurat det markedet helst ikke vil ha for mange av. Så derfor må Bonneville bite i gresset nå - erstattet av lite karismatiske navn som G6, Vibe og Torrent.
Nå har aldri Bonnie vært noen storselger. Toppen ble nådd allerede i 1966 med 135.500 enheter, og så sent som i 1992 var man fremdeles tre-sifret. Men fjorårets salg på under 30.000 fortalte nok i grunnen sitt. Noen sjokk var det med andre ord ikke, men trist allikevel.