-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsche-åpning i Son
Porsche Classic Center Son åpnet før helgen, som det tredje av sitt slag i verden. Det traff godt med et annet Porsche-jubileum.
Son – et koselig tettsted langs Oslofjorden, med rundt 6000 innbyggere. Man skulle ikke tro at det er her det tredje Porsche Classic Center i verden skulle åpne, men i går ble det altså et faktum.
- Det er egentlig mot alle odds å finne et anlegg som dette her i Son, forteller Espen Olsen fra scenen under åpningen av det som må kalles hans hjertebarn.
Han startet Porsche-virksomhet her for 25 år siden, og har sammen med kollega Egil Haugen solgt over 4000 Porscher i det tidsrommet.
Nå er det de to som skal lede det nye Classic-senteret.
- Det er vel helt naturlig at det er vi som driver dette, som har kjørt Porsche i 60 år til sammen, sier Olsen til anerkjennende nikk fra kollega Haugen.
Ideen ble plantet for fire år siden, og i fjor begynte byggingen av det nye senteret – inneholdende det som kanskje er Norges fineste verkstedhall.
Her skal seks verkstedansatte skru på klassiske Porsche-modeller, noe som krever spesiell erfaring.
- Det er en egen Classic-grad for Porsche-teknikere, sier Øyvind Duvaland, servicemarkedssjef for Porsche Norge.
Ved siden av gull
Normalt sertifiseres Porsche-teknikere etter gull-, sølv- og bronse-nivå, men Classic-sertifiseringen går utenpå dette. Alle som skal skru på klassiske biler i Son har god Porsche-erfaring fra før.
- Når skjønte jeg for fullt at dette var et sted vi kunne satse på? Da jeg fikk vite at samtlige ansatte her eier en Porsche!
Det forteller Alexander Fabig, sjef for Porsche Classic-programmet sentralt.
- Det er helt unikt at hver ansatt har en Porsche i garasjen, sier Fabig entusiastisk.
Det er denne lidenskapen for bilmerket som har sørget for at det tredje Classic Center i verden opprettes nettopp i Son.
Det første åpnet i Nederland i november, etterfulgt av et i Frankrike. At det ikke finnes noe tilsvarende i for eksempel USA er noe Duvaland syns er spesielt moro.
- Når jeg snakker med amerikanerne kan jeg dulte de litt i siden, "har dere ikke Classic Center der borte, altså?", smiler Duvaland.
Stort 911-jubileum
Noen timer før den store åpningen i Son sender Porsche ut en pressemelding fra Tyskland. Den handler ikke om Son, men om en spesiell bil som rullet av samlebåndet akkurat da:
911 nummer en million.
- At denne "Irish Green" 911-en, 911 nummer en million, ble produsert i dag er vel en hyllest til dere, spøkte Fabig, som samtidig benyttet anledningen til å skryte av den norske naturen.
- Det var en veldig "norsk" opplevelse å komme hit til Son med båt, i snøvær i mai!
Det stilles naturligvis strenge krav til et Porsche Classic Center. For det første skal det være en frittstående enhet, og ikke i tilknytning til salg av nybil og nyere brukte, og det skal dessuten følge Porsche-standarder for hvordan det skal se ut.
Riktige fliser, farger og møbler må på plass.
- Det er veldig vanskelig å få en Classic Center-kontrakt, men fra hva jeg ser her er det veldig bra. Jeg har ikke sjekket om toalettene er Porsche-standard enda, men jeg skal få inspisert de også, kommenterte Fabig tørt.
Tysk humor
- Et slikt senter handler om å holde liv i flammen. Vi har mange tusen deler i vårt Classic-sortiment, så godt som alt er å få tak i.
- Men så er det noen som spør; hva med airbag-sensorer til en 964? Det er slike ting vi jobber med.
- Du får det ikke alltid som du vil. Se på USA: De hadde presidentvalg nylig, men fikk ingen president, sier Fabig til stor latter fra de hundretalls fremmøtte gjestene.
De som mener tyskere ikke har humor, har tydeligvis ikke møtt Classic-sjefen.
At Porsche Center Son har en sterk standing både hos Porsche sentralt og hos Porsche-entusiaster lokalt er det liten tvil om.
I underetasjen stor en RUF CTR3 på utstilling, og flere RUF-modeller var å se på parkeringsplassen. Til og med Alois Ruf selv var til stede på åpningen – til stor glede for enkelte av gjestene.
Det var panser og modellbiler som skulle signeres, og en av de fremmøtte proklamerte sågar:
- Its bigger to meet you than to meet The Beatles!
Amerikansk fan
Formelt starter driften av Porsche Classic Center Son på mandag, og Espen Olsen håper å selge rundt 50 klassiske Porsche-modeller her I året.
Verkstedet tar seg av både generell service av de eldre bilene, men tar også på seg fulle restaureringsjobber.
- Det er en amerikaner som har fulgt oss på Facebook, og latt seg fascinere av jobbene våre, så nå gjør vi bilen hans, forteller Olsen.
Slike jobber gjøres i all hovedsak på bestilling, men skulle det dukke opp en mulighet, kan de finne et objekt og sette det i stand selv.
- Men det aller meste her blir service på bilene – og de aller fleste er norske biler, sier Olsen.