-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvem eier Rover?
Rover solgt til Kina, skrev aviser tidligere denne uken. Gammelt nytt som kunne vært nytt nytt dersom det hadde vært korrekt.
Historien er ikke helt enkel. I midten av 90-årene gikk BMW inn og overtok Engelske Rover. Etterhånden ble det klart at det eneste som var interessant for tyskerne, var Mini. Land Rover ble overtatt av Ford og MG-Rover ble overtatt av Phoenix for symbolske 10 pund.
Heller ikke Phoenix fikk Rover på fote, og tidligere i år ble det klart at to kinesiske fabrikker overtok restene. Blant annet rettigheter til biler og konstruksjoner og produksjonsutstyr.
Men BMW, som er ganske smarte i det meste av det de gjør, fornyet retten til merkevarenavnet Rover, før kineserne overtok produktene i år. Og det er kanskje forståelig at man ikke ønsket å selge Rover 75 som Shanghai, når produksjonen nå er i ferd med å komme i gang igjen.
Åpenbart har de oppegående lederne i Shanghai Automotive Industrial Corporation (SAIC) funnet ut at Rover-navnet er så kjent, og at det tross alt er så få negative vibber forbundet med det at det ville være verdifullt å eie navnet.
Så tidligere i uke kunne engelske aviser fortelle at navnet nå var solgt til den nye produsenten for 11 millioner pund.
Feil, sa BMW dagen etter. Navnet er ikke solgt. Dessuten kan det ikke selges før Ford har vært inne i bildet. For i avtalen om Land-Rover står det nemlig at Ford har førsteretten dersom Rover-navnet også skulle bli tilgjengelig en gang.
Det er forresten verd å nevne at Ford også har betinget seg at ved et eventuelt salg av Rover-navnet, skal det aldri bli brukt på SUV-modeller. Dersom SAIC kjøper Rover-navnet, vil de altså ikke kunne døpe om SsangYong – som de eier – til Rover.