-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
For store Saab-forventninger
Spyker tapte solid i første halvår, og skrudde samtidig ned årets mål for Saab.
- Vi var kanskje litt for optimistiske, sa Spyker-sjef Victor Müller. Men det var da han snakket om Saab, ikke da han presenterte Spykers resultater for første halvår.
Da gikk han nesten 140 millioner euro baklengs. Det finnes ikke tall man kan sammenlikne med, men dette tapet kom på en omsetning på € 243 mill.
Ikke uventet var journalistene mer interessert i Saab. Som vanlig var Müller ganske klar der også: Selskapet har åpenbart en kontantbeholdning på 280 millioner euro, og fremdeles er det tilgang på 266 millioner som lån i den Europeiske Investeringsbanken. Det kan bli nødvendig å trekke på dette for å nå profittmålet i 2012 sa han.
Müller sa at salgsmålet i år er 45.000 biler. For ikke lenge siden sa Saab-sjef Jan Åke Jonsson at årets mål var 45-50.000. - Jeg tok kanskje litt hardt i, der på toppen, sier han i dag.
80.000 biler er målet neste år, og på sikt ser man frem mot 120.000 enheter hvert år.
På spørsmål om hvordan salget av den nye 9-5 ser ut, svarte Jonsson at han er optimist. Han la til at bilen rulles ut i USA nå, og at det vil ta enda en måneds tid før man kan få noen skikkelig indikasjon på hvordan utsiktene ser ut.
Det ble også stilt spørsmål rundt meldingen tidligere i august om at gjelden nå var større enn aktiva.
- Bare et bokføringsspørsmål, forsikret Müller. Det hadde visst å gjøre med hvordan enkelte poster ble postert forskjellig etter svenske og europeiske regler.
De kalde tallene forteller altså om en omsetning på €243 mill., eller 10.535 biler. Det er ikke spesifisert hvor mange av disse som er Spyker-biler, med det er sannsynligvis ikke så mange som 35 en gang. Dette er med andre ord Saab-tall vi ser på.
Men en merknad forteller at av omsetningen kan 146 millioner henføres til at GM-selskaper har kjøpt biler, deler og tjenester fra Saab / Spyker. Mer enn 60 prosent av netto-omsetningen.
Se det fikk man ingen forklaring på.
Ei heller hva det var Saab / Spyker hadde kjøpt fra forskjellige GM-selskaper for 127 millioner euro.
Fremdeles er det åpenbart ganske mange muntre, men ukjente detaljer i dette industrieventyret. Det har også markedet registrert. Spyker-aksjen steg fra 2 til 5,5 euro da Saab-dealen ble kjent. Nå er den nede mot det gamle nivået igjen, så det er ikke noen trøst å få der heller.