Indisk SAAB-interesse

Det tok lang tid før NEV, den nye SAAB-eieren fikk i gang 9-3 produksjon i Trollhättan. Det tok imidlertid ikke lang tid før produksjonen stanset igjen. Nå går det rykter om indisk interesse.

Publisert Sist oppdatert

Det var vel ikke alle som hadde trodd at båndet skulle rulle igjen i Trollhättan. Men den nye eieren, National Electric Vehicle Sweden (NEVS) fikk det jommen til. Ikke el-utgaven, riktignok, men den kjente versjonen.

Pengene rakk imidlertid ikke til, båndet stanset igjen i slutten av mai. Man hadde nok til å betale juni-lønnen til 600 arbeidere, kunne just-auto.com fortelle, samtidig som selskapet fortalte nettstedet at de hadde måtte si opp avtalene med rundt 100 konsulenter.

- Arbeidet kan tidligst komme i gang igjen i uke 33, sier kommunikasjonssjef Mikael Östlund til P4 Väst.

Men verken han, eller Mahindra & Mahindra vil kommentere det de kalle spekulasjoner. I det siste har det nemlig dukket opp ganske hårdnakkede rykter om at denne indiske storprodusenten er interessert i å kjøpe seg inn i NEVS.

Riktignok sier NEVS at de er i «dialog med to Asiatiske OE-produsenter» og at «nå så vi gjerne at disse samtalene kunne avsluttes, forhåpentlig med en kontrakt».

Tidligere har vi imidlertid hørt at en kinesisk gruppe som heter National Modern Energy Holdings, som er hovedeier av NEVS, ønsker å være eneste eier.

Men siden det er kjent at NEVS også har problemer med å betale sine leverandører, kan ting tyde på at Kina-gruppen har tatt på seg litt for meget.

Det var svenske Ny Teknik som første nevnte Mahindra & Mahindra-sporet. De overtok SsangYong i 2011 – vi kan vanskelig påstå at den dealen spruter av dynamikk og energi.

Men det er en viss logikk i at M&M overtar en fullt ferdig bil i mellomklassen, med antydninger av premium.

I tillegg til sine ganske primitive kommersielle biler og traktorer består porteføljen deres av den Logan-baserte Verito-serien.

Og til Indias Economic Times sa nylig dr. Pawan Goenka, økonomisjef hos M&M, at bilprodusenten (Mahindra & Mahindra) ser seg om etter noe som kan få merkevaren vår opp i premium-segmentet, samtidig som vi nå lanserer SsangYong i luksus-segmentet».

En liten verden: Kinesiske Saab blir kanskje indisk.

Powered by Labrador CMS