-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab slås konkurs
Det som har sett ut som en "never ending story" ser ut til å være endelig over. Victor Muller begjærte i dag Saab Automobile konkurs.
Muller måtte i dag gå veien til Vänersborgs tingsrätt og begjære Saab konkurs.
Etter at han måtte se den siste løsningen med kinesiske Youngman bli stoppet av GM, kaster han altså inn håndkleet og igjen står ansatte og kunder som tapere.
Det har vært seigpining av Saab, og til tross for at entusiaster og medarbeidere har vist en nesten selvskadende oppofrelse, har det sett mørkt ut lenge.
I 2009 søkte Saab om «rekonstruksjon» av selskapet, noe de også fikk.
På slutten av samme år fikk Saab et tilsagn om lån fra den Europeiske Investeringsbanken på fire milliarder, og den svenske staten gikk inn som garantist for lånet.
Konsulentselskapet KPMG konkluderte den gangen med at forretningsplanen som skulle få Saab på fote igjen, var troverdig – men risikofylt.
GM ga opp
Til tross for friske penger, klarte man ikke å få ut nye modeller raskt nok. Målet, som vi hadde hørt om i mange år, 100.000 biler per år, klarte man aldri å nå.
I desember samme år ga GM opp, og bestemte seg for å legge ned Saab Automobile.
Her hjemme trodde vi, eller i hvert fall noen, at Saab skulle bli norsk, men Koenigsegg med Bård Eker på laget, var smarte nok til å holde seg unna.
Da kom altså Victor Muller og Spyker inn på banen, et bud som GM godkjente med forbehold om at russeren Vladimir Antonov måtte ut av Spyker som han da var deleier av.
19. mai byttet man navn fra Saab Spyker Automobile til Swedish Automobile N.V., forkortet til Swan.
Ingen lønn
Nytt navn, men fortsatt de samme bekymringene – og da man ikke hadde penger til å betale underleverandørene, stoppet produksjonen.
Fagforeningen og ansatte var selvsagt lite fornøyd over ikke å få lønn, og truet med å slå selskapet konkurs.
Da kom kinesiske Youngman på banen med løfte om penger, noe som GM satte en stopper for ved at de ikke ville tillate at teknologi fra Saab skulle komme på kinesiske hender.
19. desember var det altså slutt på seigpiningen.
Fortsatt deleproduksjon
Det ruller rundt en halv million Saaber på svenske veier, her i Norge rundt 40.000 – de kommer til å trenge hjelp og støtte også etter en konkurs.
Reservedelsselskapet SAAB Parts vil ved en konkurs tilfalle Riksgälden, som er en statlig institusjon underlagt Finansdepartementet i Sverige, og de kan velge å drive dette videre – eller selge det.
Dermed er det håp om at de kundene som hadde tro på Saab – fortsatt kan fly videre i sine biler.