-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SAAB søker rekonstruksjon
For en times tid siden gikk SAAB til Tingrätten i Vänersborg og søkte om rett til rekonstruksjon. Dette betyr verken konk eller beskyttelse, men at man har som mål å skape et helt selvstendig selskap.
Siden det er GM som har gått ut med meldingen, er det jo åpenbart at dette er et GM-ønske - like meget som det er de lokale Trollhättan-interessene som står bak aksjonen.
Det som nå skal skje, er at SAAB i løpet av tre uker legger frem en rekonstruksjonsplan der man foreslår at det aller meste av aktiviteten, fra produktplanlegging og design, til innkjøp av bolter, flyttes hjem til Sverige.
Selve omorganiseringen skal skje i løpet av en tremåneders periode, og dette vil kreve kapitaltilskudd (fra Regjeringen?) for å kunne gjennomføres, sier GM videre. Hvilket altså tyder på at Generalen helt har skrudd igjen krana.
Det er ikke gitt at en rekonstruksjon betyr akkord og kreditorbeskyttelse, selv om disse elementene også kan inngå i en slik prosess. Men det som sies nå, er at SAAB har fire nye modeller som er helt klare for lansering, og at de kommer til å bli sterke argumenter for å holde liv i denne fabrikken.
Hva som imidlertid også er saken, er at disse modellene er bygd på globale GM-plattformer – ingen vet i dag hvor meget GM vil ta betalt for dem til et firma utenfor familien, ingen vet vel heller om disse plattformene blir tilgjengelige.
I følge svenske advokater, intervjuet på SR, overlever ca. 20 prosent av de firmaer som søker om konkursbeskyttelse. For selskaper som arbeider med restrukturering, skal visstnok oddsene være litt bedre.