-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Underskudd er fellesnevner
På denne projektoren tjente Bård Eker 100 millioner i fjor. Skal han klare noe tilsvarende med Saab og Königsegg - der den eneste fellesnevneren er enorme tap?
Foreløpig vet vi bare at Bård Eker ikke har nektet for at han, og andre i kretsen rundt superbilen fra Ängelholm, har til hensikt å overta Saab. Hvordan de har tenkt å klare det vet ingen – kanskje ikke en gang de som er i sentrum av denne underlige operasjonen.
Den såkalte finanskrisen gjorde åpenbart det mange har advart mot i mange år: bilindustrien har en drepende overkapasitet. Bare i Europa regner man med at kapasiteten bør reduseres med 30 prosent for at bransjen skal kunne bli forretningsmessig bæredyktig.
Opel først
Denne vissheten gjorde det plutselig klart at, blant andre, GM hadde pustevansker. En seriøs operasjon måtte til. Ved hjelp av noen raske operasjoner frigjorde man Opel fra Generalen, og siden det ikke ble Fiat som fikk tilslaget, måtte man løsne på Saab også. Fiat var nemlig den eneste av de seriøse kjøperne som ville ta med Saab på kjøpet.
Så Saab kom for alvor på markedet, og i følge selskapet har det vært 50 interessenter. Men da har man sikkert også regnet med slike som kjøper opp gammelt produksjonsutstyr som de selger videre som skrot.
Det kokte ned til tre, den ene ukjentere enn den andre, og den minst ukjente, Königsegg, fikk tilslaget. Og siden Bård Eker i sin tid gikk inn for å tilføre noe av sin enorme kapasitet på design og produksjon og materialer, har det hele plutselig fått en norsk vinkling.
Projeksjon
I 2001 ble Projectiondesign AS grunnlagt, et produksjonsselskap som bygger projektorer, konstruert og designet av Eker og hans folk. På det har de tjent mer enn 300 millioner på de siste fem årene og kjører med en resultatgrad på mer enn 20 prosent.
For å vedlikeholde gleden ved fart og spenning ble det Hydrolift året etter, og i september 2002 ble Königsegg Norway stiftet. Et selskap med en omsetning på litt over 100.000 kroner i 2007 (siste tilgjengelige regnskap) og et underskudd på en halv million!
Det har kanskje noe med navnet å gjøre, for er det noe som kjennetegner Königsegg, så er det underskudd. Siden 2005 har den lille produsenten i Ängelholm oppgitt et samlet underskudd på 70 millioner kroner. Siden selskapets 40 millioner aksjer ikke blir omsatt over disk, er det umulig å antyde hva selskapet kan være verdt.
Antakelig ser ikke eieren noen spesiell verdi i Saab heller, sannsynligvis blir det solgt for en dollar.
Pengesluk
Og selv om regnskapene der er meget lite transparente (konsolidert inn i GM-systemet, og før GM gikk inn ble det blandet sammen med Scanias enorme overskudd), men det er ingen som protesterer høyt når det påstås at Saab har tjent penger i bare ett eneste år av hele sin lange historie.
Men nå skal altså Königsegg-sfæren, uten åpenbare midler, overta Saab der gjelden er på minst 2,5 milliarder kroner, der kravene i forbindelse med lønnsgarantier og liknende snart er over 300 millioner, og der de for tiden brenner ca. 200 millioner kroner hver måned.
Upside er et mulig lån på 600 millioner dollar i den Europeiske Investeringsbanken – men da må den svenske befolkningen først overbevises om at det er lurt å risikere skattepengene på en statsgaranti.
Magi?
Det kan selvfølgelig være at det går, Bård Eker har fått til mange spennende ting før.
Etter at han la bredsiden til gikk Königsegg faktisk med et driftsoverskudd på ca. 1 million i fjor (det er en driftsmargin på ca. 1 prosent!), men representanter for det svenske skattevesenet hørtes mer realistiske ut enn superoptimistiske GM, Opel, Saab-sjef Jan-Åke Jonsson, Saabs fagforeningstopper, kommunestyret i Ängelholm – blant mange andre.
Ved akkordforhandlingene torsdag sa nemlig Staten nei til akkorden, med den begrunnelse at de mangler konkrete informasjoner om alle de pengene det nå snakkes om.
At akkorden gikk så greit gjennom allikevel skyldes nok mest at GM eide ca. 80 prosent av denne gjelden, og at de er ganske desperate for å bli kvitt alle distraherende forpliktelser midt oppi egen restrukturering.
De av oss som er glade i Saab, og som ønsker bilen tilbake – men i en helt annen form enn det GM har degenerert den til – kan jo ikke gjøre annet enn å håpe.