-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Seat tilbake til Norge
Volkswagen-importør Harald A. Møller satser på nytt på Seat i Norge. Dette er det vi vet så langt.
Seat skal igjen bli å finne hos forhandlere i Norge – eller, det vil si, Seat skal igjen bli å få kjøpt gjennom offisiell norsk import.
For når Harald A. Møller, som i dag importerer Volkswagen, Audi og Skoda, igjen skal begynne import av det spanske bilmerket kan det fort hende at nettsalg blir den foretrukne salgskanalen.
I en pressemelding sier importøren at de sammen med Seat vil teste ut nye direktekanaler for distribusjon, både on- og offline.
Hva betyr det? Det kan bety salg over internett, noe importøren allerede har «beta-testet» i liten skala; og det kan bety utsalgspunkter på utradisjonelle steder, som kjøpesenter og lignende, uten et stort showroom i tilknytning.
For eksempel.
- En leken og ungdommelig merkevare som Seat åpner for at man ikke behøver å forholde seg strengt til bransjens tradisjonelle forretningsmodeller, sier administrerende direktør i Harald A. Møller, Ulf Tore Hekneby.
- Vi kommer til å gjøre ting på en helt ny måte, sier Hekneby.
Lite detaljer - enda
Foreløpig vil ikke Hekneby avsløre for mye om den kommende Seat-virksomheten, men sier at mer info vil komme i forbindelse med årets bilmesse i Frankfurt. Pressedagene er 12. og 13. september.
- Vårt hovedfokus nå er å bygge opp en slagkraftig Seat-organisasjon. Inntil videre er det derfor ikke naturlig å dele mer konkret informasjon om planene vi jobber med.
Sist Møller importerte Seat var i 2005, men salget gikk trått. Modellutvalget var ikke spesielt godt tilpasset Norge, og selv om Seat solgte nok biler til at det gikk rundt på andre halvdel av 90-tallet (1998 var merkets beste år, med 1268 solgte personbiler), stupte salget brått fra årtusenskiftet.
- Det har skjedd mye spennende med Seat siden sist vi sto for importen av merket, sier Hekneby.
- Produktporteføljen fremstår svært attraktiv for det norske markedet, sier han.
Modellutvalget til Seat består i dag for det meste av små- og kompaktbiler, inkludert den ganske ferske SUV-en Ateca og den helt nylanserte crossoveren Arona. Flerbruksbilen Alhambra, som i praksis er en Volkswagen Sharan med S-logo i grillen, er eneste storbil.
Les om Arona her: - Hvor lenge skal Seat være ikke-eksisterende på det norske markedet?
Alle Seat-modellene bygges på kjente Volkswagen-plattformer, men ingen biler tilbys foreløpig som el- eller hybrid-utgave.
I medvind
Men kanskje er tiden moden for Seats relansering i Norge. Den nye SUV-satsingen i Ateca og Arona har gitt Seat nye bein å stå på i Europa, og nordmenn er SUV-hungrige folk. Ateca kan sågar leveres med firehjulsdrift – det er det ikke alle i klassen som kan skilte med. Det samme gjelder Leon, en bil i Golf-klassen.
- Merket og fabrikken har medvind og vi leker med alle de spennende mulighetene Seat nå åpner for oss, sier Hekneby.
Den nye given i Seat sentralt har også vår egen Jon Winding-Sørensen bitt seg merke i:
- Endelig har Seat fått sine "egne" designtopper, og er ikke avspist av VW-Gruppens karriere-designere som bare er på en uinteressert rotasjon. Med Alejandro Mesonero som designsjef og Jaume Sala ser jeg frem til at Seat får ro til å skape sitt eget, spesielle uttrykk igjen, sier han.
- De er allerede på god vei.
PS: Du har kanskje sett at Seat har figurert jevnlig på BilNorge de siste årene? Det har ikke minst sammenheng med prestasjonene til Fredrikstad-gutten Stian Paulsen, som i flere sesonger nå har kjørt Seat Leon i Seat Leon Eurocup og TCR-serien. Kanskje kan Seats sportslige image være til hans hjelp med offisiell Norges-import?