-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Variasjoner over et tema
Nok en gang er Skoda aktiv på to hjul. På den måten at de har et visst nærvær i Tour de France. Og som vanlig kommer pokalene fra dem.
Jeg blir like overrasket hver sommer.
Skoda forbinder jeg med ishockey. At de også driver med sykler i Frankrike oppdager jeg plutselig på denne tiden av året – og glemmer det like fort igjen.
Dessuten er det pokalene jeg er opptatt av, ikke løpet.
Selvfølgelig kan man kalle løpet «Variasjoner over et tema» - det er vel ikke mye som skjer der heller fra år til år?
Heller ikke når det gjelder pokalen, der kan man virkelig snakke om «Variasjoner over et tema», men om det i første runde ser ut som den samme som i fjor og året før, er det en elegant liten twist her. Overflaten i krystall-pokalen endres for hver gang de deles ut.
Pokalen selv er designet av Skodas egen designavdeling. Interiørsjefen Peter Olah var hovedansvarlig, og han har vært involvert hvert år siden krystallformen hans dukket opp første gang i 2011.
Jozef Kaban, designsjefen (som nå dessverre har forsvunnet, fristet av BMW der han bare varte kort tid før han ble eksportert videre til Rolls-Royce) var selvfølgelig en sterk kraft i bakgrunnen for dette prosjektet.
Pokalen er 60 cm høy, veier fire kilo, produseres i fire eksemplarer hvert år (det er visst fire som på en eller annen måte vinner et eller annet her) og det er en av de store tsjekkiske krystall-produsentene som hvert år laget en ny batch.
Lasvit heter firmaet, og Skoda hyrer dem ofte inn for å gjøre andre jobber også. Krystall-elementer på konseptbiler er ofte veldig effektivt – sist så vi det på Vision RS i Paris i fjor.
Både Vision C og Vision E har bidratt til måten pokalene har blitt overflatedekorert tidligere år. I år er det imidlertid ikke noen bil som har inspirert til noe som helst.
Olah har hentet frem en gammel krystall-tradisjon – Spitzstein heter den (du ser den i videoen her).
Kuttingen av disse klassiske kvadratene med pyramideform er presisjon og tar tid. Lasvit forteller at hver pokal tok tre dager å fullføre.
De forteller også at de måtte hente frem en 75 år gammel tidligere medarbeider for å sikre maks presisjon her. Han har jobbet med akkurat denne teknikken i mange tiår, og er åpenbart fremdeles stø på hånden.
Og når du sitter og ser på premie-seremonien den 28. juli kan du lett henslengt fortelle de andre at, «se på den Spitzstein-finishen’a».
I tillegg til sportsidiot kan du kanskje pådra deg renommé som kunst&kultur-kjenner.
PS!
«Variasjoner over et tema» finnes svært mange steder i musikklitteraturen. Den best kjente er kanskje Rakhmaninovs 22 variasjoner over Chopins c-moll-preludium, op. 28 nr. 20, bare så det også er nevnt.