-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Første glimt av Smarts nye el-SUV
Ikke uventet er Linkedin også blant dem som overtar litt av rollen til gammeldagse bil-lanseringer. Det var der vi fikk høre om den neste Smart-generasjonen for første gang.


Daniel Lescow:
At den neste Smart skal bli elektrisk er vel ingen overraskelse.
Det har vært et premiss siden Daimler og kinesiske Geely gjorde en samarbeidsavtale for nesten to år siden.
Da ble det også kjent at Smart-produksjonen i Europa skulle opphøre og at det hele skulle flyttes til Kina. Men salget skulle fortsette på de samme markedene som tidligere.
Litt mer overraskende er det at den neste skal bli en SUV. Og ikke bygget etter en klassisk minimalistisk Smart-oppskrift heller, skal vi dømme etter den tegningen som er offentliggjort.
Skal vi dømme etter størrelsen på hjulene vil dette kunne bli en kompakt SUV med normale mål. Gjett på en akselavstand rundt 260 cm.
Det ser heller ikke ut som proporsjonene blir oppsiktsvekkende og radikale – frontruten er plassert der man vil vente en slik – ikke noen overdrevet cab forward her.
Det er på Linkedin-siden til Daniel Lescow vi finner dette bildet og de første antydningene. Han er Vice President of global Sales, Marketing & After-Sales for smart Automobile Co., Ltd og flyttet tilbake til Kina for et snaut år siden.
Han startet hos Daimler for snart 20 år siden, og mesteparten av denne tiden har han jobbet med Smart. Inklusive fire år i Kina, frem til 2014.
Nå legger han altså ut tegningen av plattformen. Han forteller, ikke overraskende, at også denne SUV-versjonen av det som opprinnelig var en mikrobil, skal bygges på Geelys SEA-plattform som, skriver han, skal være så skalerbar at den kan brukes til alt. Fra mikrobiler til minibusser.
Og det er når jeg ser tilbake på det vi har skrevet om denne arkitekturen tidligere at jeg oppdager at denne konstruksjonstegningen har vi sett før. Den tilhører standard-settet når SEA skal beskrives, og er ikke nødvendigvis den som skal ligge under den kommende SUV-en.
Men det vi har er altså bekreftelse på at du kan vente en elektrisk SUV fra Smart. Den er først og fremst beregnet på det Lescow kaller urban mobilitet. Den bygges ikke bare for Kina, men skal også til Europa.
Og vi vet dessuten at den allerede er kommet så langt og er så konkret at den norske Mercedes-Benz importøren regner den inn i sin langtids-planlegning.
Skal vi gjette på slutten av neste år?