-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Første glimt av Smarts nye el-SUV
Ikke uventet er Linkedin også blant dem som overtar litt av rollen til gammeldagse bil-lanseringer. Det var der vi fikk høre om den neste Smart-generasjonen for første gang.
At den neste Smart skal bli elektrisk er vel ingen overraskelse.
Det har vært et premiss siden Daimler og kinesiske Geely gjorde en samarbeidsavtale for nesten to år siden.
Da ble det også kjent at Smart-produksjonen i Europa skulle opphøre og at det hele skulle flyttes til Kina. Men salget skulle fortsette på de samme markedene som tidligere.
Litt mer overraskende er det at den neste skal bli en SUV. Og ikke bygget etter en klassisk minimalistisk Smart-oppskrift heller, skal vi dømme etter den tegningen som er offentliggjort.
Skal vi dømme etter størrelsen på hjulene vil dette kunne bli en kompakt SUV med normale mål. Gjett på en akselavstand rundt 260 cm.
Det ser heller ikke ut som proporsjonene blir oppsiktsvekkende og radikale – frontruten er plassert der man vil vente en slik – ikke noen overdrevet cab forward her.
Det er på Linkedin-siden til Daniel Lescow vi finner dette bildet og de første antydningene. Han er Vice President of global Sales, Marketing & After-Sales for smart Automobile Co., Ltd og flyttet tilbake til Kina for et snaut år siden.
Han startet hos Daimler for snart 20 år siden, og mesteparten av denne tiden har han jobbet med Smart. Inklusive fire år i Kina, frem til 2014.
Nå legger han altså ut tegningen av plattformen. Han forteller, ikke overraskende, at også denne SUV-versjonen av det som opprinnelig var en mikrobil, skal bygges på Geelys SEA-plattform som, skriver han, skal være så skalerbar at den kan brukes til alt. Fra mikrobiler til minibusser.
Og det er når jeg ser tilbake på det vi har skrevet om denne arkitekturen tidligere at jeg oppdager at denne konstruksjonstegningen har vi sett før. Den tilhører standard-settet når SEA skal beskrives, og er ikke nødvendigvis den som skal ligge under den kommende SUV-en.
Men det vi har er altså bekreftelse på at du kan vente en elektrisk SUV fra Smart. Den er først og fremst beregnet på det Lescow kaller urban mobilitet. Den bygges ikke bare for Kina, men skal også til Europa.
Og vi vet dessuten at den allerede er kommet så langt og er så konkret at den norske Mercedes-Benz importøren regner den inn i sin langtids-planlegning.
Skal vi gjette på slutten av neste år?