-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault hjelper Daimler
Dette er en av de mer overraskende samarbeidsprosjektene. Renault skal hjelpe Daimler med å bygge den neste store Smarten.
På tross av at den forrige Smart ForFour var en katastrofe, enten vi snakker om den i tyskernes utgave eller som en Mitsubishi, planlegger Stuttgart en ny.
Og de har åpenbart ikke gitt opp tanken om et samarbeide, selv om det de praktiserte sammen med Mitsubishi forrige gang, ikke var til særlig glede for noen av dem.
For nå forteller tyske aviser at toppfolk fra Mercedes har hatt møter med sine kolleger fra Renault, og at samtalene gjaldt en ny ForFour som tyskerne og franskmennene skal utvikle og bygge sammen.
Tung start
La oss håpe at en ny utgave vil bli mer vellykket enn den opprinnelige lille Smarten. Det var først i 2007 at produksjonen gikk med et lite overskudd – etter ni års solide tap.
I fjor så det ut til å gå den rette veien, nesten 140.000 biler ble solgt – da var ForFour for lengst drept.
Men i år, på tross av tyske skrotpremier som favoriserte små biler, har salget av den lille bybilen igjen gått tilbake, faktisk med så meget som 13 prosent. Bare S-Klassen selger færre blant personbilene til Mercedes.
Tysk-fransk
Hvordan samarbeidet med Renault skal se ut, er det foreløpig ingen som forteller. Men Renault har erfaring når det gjelder snacksy småbiler, de har en motorteknologi som er bedre tilpasset dette segmentet enn Mercedes-maskinene, og de har en bedre kostbase, når det gjelder produksjon.
Dersom den ”tyske” Smarten kan bygges i Frankrike – slik den har blitt til nå, kan den sikkert også bygges hos Dacia i Romania.
Kanskje vet vi litt mer etter Frankfurt.
Kanskje kan vi også, mens vi er i Frankfurt, få beskjed om at introduksjonen av den nye el-Smarten blir litt kjappere enn det er planlagt nå. Spør du en forhandler får du beskjed om at de ikke begynner å levere disse små elbilene over disk før langt uti 2011.
Her kan du lese om den elektriske Smart ED