-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart kutter Forfour
Smart kutter ForFour. 300 medarbeidere mister jobben og det blir mindre og mindre igjen av Smart-ideen. Kanskje var det smart at Mercedes-importør Bertel O. Steen A/S i vinter bestemte seg for å legge Smart død?
Historien om Smart går helt tilbake til 70-tallet da Mercedes-Benz begynte å leke med tanken på en liten bybil. Klokkeprodusenten Swatch var på banen med lignende tanker, og sammen startet de utviklingen av konseptet i 1994. Fire år senere kom den første bilen, City-Coupé som nå heter ForTwo.
Tanken om en liten bil til lav pris med plass til to personer og en kasse øl, var god. Smart skulle revolusjonere markedet med et eget merke. Bilene skulle selges via egne Smart-forhandlere og den første bilen fikk en god mottakelse.
DaimlerChrysler overtok snart hele styringen og forsøkte å integrere Smart (som opprinnelig var en forkortelse for Swatch Mercedes ART) med Mercedes. Det kom planer om nye modeller med bl.a. firehjulstrekk. Derfor satset Bertel O. Steen på import og distribusjon og ansatte egen Smart-sjef i Norge.
Men så fikk Mercedes-importøren beskjed om bilene med firehjulstrekk ikke ville komme. Dermed bestemte Bertel O. Steen A/S at Smart skulle markedsføres i Norge med minst mulig utgifter. Smart-sjefen, Kristin Klæboe sluttet og begynte i stedet i Nissan Nordic Norge hvor hun sikkert får nok å henge fingrene i.
Nå forsvinner også Forfour, så kanskje var ikke Smart så smart likevel. Fireseteren lages side om side med Mitsubishi Colt på NedCar-anlegget i Nederland. Forhandlinger om hva som skjer når ForFour-produksjonen stopper, er allerede godt i gang.