-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SsangYongs kinesiske planer
Da vi møtte SsangYong i Geneve i år, var selskapet blitt kinesisk eid, i den grad at der andre produsenter hadde vakre kvinner, hadde SsangYong en vakker, mannlig, kinesisk turner. Pluss noen informasjoner om fremtidige planer.
Nå er det forresten feil å si at SsangYong er kinesisk eid. Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC) eier 48,9 prosent av kapitalen, men det er allikevel nok til at fem av våre senior avdelingsledere nå pakker koffertene for å bidra med støtte hos SsangYong i Seoul. Men samtidig insisterte SAICs folk på at fabrikken skal forbli en fullt ut Koreansk bedrift – hva nå det måtte bety.
SsangYong har informert koreanske myndigheter (slik de er forpliktet til) om fremtidige planer og strategier, og disse inkluderer blant annet en ny fabrikk i Kina. Her er det ikke snakk om å banke sammen SsangYong byggesett lokalt, slik som allerede skjer, men det skal utvikles egne plattformer, mindre enn de som i dag bygges i Korea, og disse skal til dels utstyres med 1,8-liters motorer fra MG Rover, som er i ferd med å bli en annen av SAICs samarbeidspartnere.
Merket er Koreas nr. 4, hva produksjonsvolum angår – langt under 200.000 pr år, men utvikler nå en strategi for å bli global. Etter selskapets definisjon er du global når du eksporterer minst 50 prosent av totalproduksjonen. Man forsøker å øke årets salg til 170.000 enheter der 110.000 skal selges hjemme og 60.000 på eksport. Av disse skal 30.000 til Europa. Rodius, som lanseres her neste måned, og ny Musso til høsten, kommer til å bidra til denne økningen. De fleste av de 30.000 som skal eksporteres andre steder vil ende i Kina, regner man med.
SAIC er i dag en del av Shanghai Automotive Group, og der sier de at med oppkjøpet av SsangYong i fjor er SAG nå den største bilprodusenten i Kina og at de har dyttet First Automobile Works ned på annen plass.
Gruppen omfatter i dag 52 forretningsenheter, blant dem Shanghai Volkswagen Automotive som produserer blant annet Passat, Santana, Polo og Gol, Shanghai GM Corp med Buick Excelle, GL8 og Sail, Shanghai GM Wuling med Chevrolet Spark pluss en rekke underleverandører som de driver sammen med blant annet Visteon, New Holland, UA, Valeo, Koito og andre.
I år skal bilproduksjonen øke fra 850.000 (2004) til over millionen, lover de – og da er ikke Korea-produksjonen tatt med.