-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki åpner India for VW
Samme dag som VW/Suzuki-avtalen ble kjent, kom tallene for personbil-salget i India. Disse to tingene er ikke uten en viss sammenheng.
Mange markeder i Asia er på full fart fremover igjen, ikke minst når det gjelder biler. Kina behøver vi vel ikke nevne en gang. I november ble det solgt litt over en million personbiler der, så langt i år er det snakk om nesten 9,5 millioner enheter.
LES OGSÅ: VW-dusinet snart fullt
India er ikke like stort, og heller ikke like ekspansivt. Men novembertallene derfra viste 134.000 enheter, opp fra lave 83.000 for et år siden.
Det som er interessant her er at mens VW-gruppen er forholdsvis godt posisjonert i Kina (20 prosent markedsandel), er de nesten ikke til stede i det hele tatt i India.
21.000 biler, av totalt 1,7 millioner produserte de lokalt der i fjor. Og uten lokal produksjon er du ikke med i det hele tatt.
Riktignok åpner de en ny fabrikk der i disse dager. På sikt skal den få en kapasitet på 110.000 Polo per år, men det vil ta tid å få den helt opp.
Derfor er det selvfølgelig enklere å kjøpe seg inn hos Suzuki, som du selvfølgelig trodde var en japansk fabrikk.
En million biler hjemme er selvfølgelig interessant nok, men strategisk meget viktigere er den 2/3 millionen de produserer i India, sammen med sin kompanjong Maruti som Suzuki nå eier 54 prosent av.
De er faktisk like store som Hyundai, Tata og Mahindra til sammen, og da snakker vi om de tre andre produsentene som også leverer et sekssifret antall biler hvert år.
Den indiske avisen Economic Times trakk ikke bare opp slike strategiske linjer i en artikkel nylig, de påsto også at planene for en billigbil, som skulle konkurrere med Tata Nano, allerede var kommet langt. Den skulle baseres på Suzuki Alto og ville også bli solgt i Europa, fikk vi vite.
Det er også verdt å minne om at Renault/Nissan allerede har gått opp denne stien, de har inngått en lignende avtale med Bajal – som så langt er best kjent for sine tohjulinger.
Det er ingen som tror at VW skal nøye seg med de rett i underkant av 20 prosent de så langt har kjøpt av Suzuki. Hadde Zuki med en gang blitt en del av VW-gruppen, hadde tyskerne med en gang passert Toyota i volum – og det er jo et av de uttalte målene.
Men de som er litt bekymrede, peker på at et av problemene med GM var at der hadde de etterhånden pådratt seg mer enn de klarte å håndtere. Vil Wolfsburg vise seg dyktigere i slike globale manipulasjoner?
Ministerpresident Christian Wulff fra storaksjonær Niedersachsen, det området VW-fabrikken ligger i, tilhører dem som nå råder VW-gruppen til å ta det litt roligere i svingene. ”Nå er VW godt posisjonert, og bør ikke forstrekke seg” sier han.
De som bare er fjerne operasjoner av de ferskeste grepene fra lederetasjen i konsernet, må imidlertid igjen ta av seg hatten for Piëch/Porsche-familiens fantastiske strategi.
I avtalen med Suzuki heter det nemlig at Suzuki skal investere halvparten av de pengene de får, i VW-aksjer, slik at det blir et kryss-eierskap.
Dersom Suzuki bestemmer seg for å kjøpe aksjer med stemmerett, må de hente de få fri-flyt aksjene som finnes. Dette er enten opsjoner som Porsche-fabrikken fremdeles sitter på etter det mislykkede VW-raidet, eller aksjer som Porsche-familien eier. Uansett til høye priser som det er Porsche-familien som vil tjene godt på. Enda en gang.
Og hjemme i Hamamatsu sitter 80 år gamle Osamu Suzuki (han tok konas etternavn da han giftet seg med barnebarn av grunnleggeren i 1958).
Frem til 2007 var det åpenbart at hans svigersønn skulle etterfølge ham som sjef for denne bedriften. Men så døde han av kreft, i dag er det ingen åpenbar arveprins. Kanskje det også vil gjøre det enklere for VW å overta full kontroll?