-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Zuki ditcher USA
At Suzuki nå trekker bilsalget ut av det amerikanske markedet, er omtrent like dramatisk som om Maybach hadde nedlagt salgsvirksomheten i Norge.
En forholdsvis kort melding forteller at Suzuki i Amerika heretter skal konsentrere seg om motorsykler, ATV’er og båtmotorer. Suzuki biler skal altså ikke lenger selges i USA.
Grunnen er åpenbart grei: «Lave volumer, begrenset modellutvalg, vanskelige valutaforhold, høye kostnader forbundet med en eventuell vekstpolitikk og høye kostnader i forbindelse med de strenge føderale produktkravene i USA».
Sånn sett er det underlig at de har holdt ut så lenge på dette markedet. De toppet i 2007, da ble det solgt over 100.000 Suzukier i USA. Så håpet man at Kizashi skulle vedlikeholde trykket.
Ikke akkurat. Salget raste – i 2010 sendte importøren ut et tilbud om avvikling av kontraktene til 150 av de 354 Suzuki-forhandlerne som fantes da, ca. 50 tok i mot tilbudet. Kvitte seg med forhandlere er vel kanskje heller ikke det beste signalet på at man ønsker å ekspandere.
I fjor endte man på så vidt over 25.000 salg – det sier seg at det ikke er holdbart for en importør som skal dekke et så stort marked som de forenede stater representerer.
Det er ikke noe som tyder på at dette er et signal om Suzukis generelle satsing på bil. Etter at det planlagte samarbeidet med Volkswagen skar seg så totalt, virker det som om japanerne, mer enn noensinne, skal vise disse tyskerne at moderne småbiler virkelig er noe de kan.
Vi så det sist på Paris-utstillingen med den kommende S-Cross som i følge vår egen Suzuki-importør skal bli den «nye norske folkebilen».
Og tro heller ikke at Suzuki er noen liten bedrift selv om det er små biler de produserer. I fjor bygde de mer enn 150.000 biler i Ungarn, ca. en million i India (sammen med Maruti) og omtrent like mange hjemme i Japan.
Det er et volum høyere enn europeisk GM og Ford til sammen.