-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Mange Tesla-ess i ermet
Den første forhåndsvisningen av Teslas Model 3 har skapt bølger. Ikke minst når det er snakk om interiøret.
Et nettsted som kaller seg Boy Genius Reporter har gjort en ganske morsom spekulasjon rundt den kommende Tesla Model 3.
Det er åpenbart ikke bare jeg som syntes interiøret så litt døllt og halvferdig ut.
Jeg sa for eksempel ett eller annet i retning av at en så schvær flat-TV inni en bil er helt hinsides. Man trenger henda på rattet og øya på veien – inntil bilen kjører seg selv.
BGR har tatt slike holdninger videre og bygget opp et ganske morsomt sett av indisier her, som – sammen med litt Twitter-hjelp fra Elon Musk – kanskje kan peke litt fremover.
Det er tross alt flere år til den første bilen skal levers til kunde.
Head-up
Gutte-geniene har nemlig funnet ut at Milan Kovac er en av de ferskeste nyansatte hos Tesla. Og hans bakgrunn inkluderer blant annet utviklingen av Skully – en futuristisk motorsykkelhjelp med innebygget HUD – display på frontruten, eller på visiret i dette tilfellet.
Slik Type 3 fremstår i dag, er den store skjermen i midten det eneste stedet der man kan finne informasjoner om hva som egentlig skjer. En HUD, slik de aller fleste overklasse- (og mange andre) biler i dag har, er selvfølgelig obligatorisk for en bil som Tesla.
Og her siterer BGR følgende dialog mellom en mulig kunde og sjefen selv: «Mangel på dashbord/HUD er noe jeg ikke tror jeg kunne venne meg til. Det er det eneste jeg ikke liker med denne bilen».
Til hvilket Musk svarer: «Du vil skjønne poenget etter at du har sett Del 2 av lanseringen».
Autopilot
Det tyder altså på at neste runde av Model 3 avsløringene vil inneholde resultater av Milan Kovac sin ekspertise. Delvis bekreftet av hans Linked-in profil: «For tiden arbeider jeg med Autopilot teknologi hos Tesla».
Alle regner med at relevante Autopilot-informasjoner må sendes opp på vindusrutene.
Men BGR slutter ikke der. De kan nemlig fortelle at for noen år siden jobbet Kovac hos Softkinetic i Belgia, der oppgaven var å utvikle 3D vision og kommando ved hjelp av gester og håndbevegelser.
Softkinetic har senere solgt løsninger til blant andre BMW som allerede har tatt dem i bruk på 7-Serien.
Hologram?
Gutte-Geniene legger til at Tesla nylig også har hentet inn en interiørdesigner som blant annet var ansvarlig for dashbordet i Porsches Mission E konsept. I den bilen fant vi blant annet et hologram-display sammen med en rekke andre futuristiske kontroll-enheter.
Og her kommer de opp med en Musk-dialog igjen:
Mulig kunde: «1: Få til et ratt som likner på det Ferrari har i Formel 1 bilene. 2: Flytt alle hendelfunksjonene og bygge dem som girskift-manualer bak rattet. Det hadde virkelig vært kult.»
Elon Musk: «Vent til du ser de virkelige rattkontroll-organene og systemene for 3’eren. Det vil virke som du er i et romskip!»
Om ikke annet: det viser at de av oss som hadde innvendinger mot det vi så i første omgang, kan bli overbevist allikevel.