-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Teslas manndomsprøve
Det er dette alle har ventet på. Både skeptikere og fanatiske tilhengenere. Med Model 3 fra Tesla skal Elon Musk – endelig – vise at han også kan tjene penger på produktet.
Frem til nå har Tesla vært spennende biler som har utfordret den etablerte bransjen på en rekke områder. Og selv om selskapet til tider i år har vært mer verdt enn General Motors (på tross av at GM leverte 10 millioner biler i fjor – og tjente penger, mens Tesa leverte 80.000 – og har aldri tjent en krone) er det nå de virkelig skal få vist seg.
En halv million biler i året
Model 3, som ble lansert denne helgen, er den første Teslaen som har masse-appell (ca $ 35.000, med enkelte amerikanske subsidier er vi faktisk nede på $ 22.000) og som skal produseres i mer enn 100.000 (Tesla håper å produsere, totalt, en halv million neste år).
Det er også den bilen som skal vise at Tesla ikke bare er en bedrift som leverer høyt på drømmer, men som også kan levere konkret.
Elon Musk, sjefen, sa jo selv da aksjekursen lå på 380 tidligere i år, at det var for høyt – men da den sank føyde han fort til at det var for høyt for det som skjedde i dag, men ikke for dem som satset på fremtiden.
Musk i show-modus
I dag er kursen på ca 335, og han var smart nok til å vise sin Model 3, uten egentlig å avsløre en enste nyhet, etter at børsen var stengt og investorene hadde en lang weekend å tenke seg om på. Dessuten skal resultatene for annet kvartal presenteres den 2. august, vi må kanskje vente til da før vi får se markedets reaksjoner på helgens presentasjon.
Som skjedde med en Elon Musk i ekstrem show-modus. Og det er noe han kan. Til de grader at det tok litt tid i etterkant før man oppdaget at egentlig hadde man ikke lært noe nytt.
De tretti første bilene ble levert til kunder, men det er «kunder» som er ansatt hos Tesla. Alle håp om å kunne splitte bilen for å finne ut om Tesla endelig hadde funnet noen produksjonstricks som gjorde at de kunne selge den med fortjeneste, kunne man glemme.
Den nyeste Teslaen er ennå ikke akkurat offentlig eiendom.
Og dette er litt kritisk.
Analytikere fra UBS plukket en Chevrolet Bolt (den som heter Ampera-e her hjemme, og som er Tesla 3’s nærmeste konkurrent) fra hverandre og fant ut at den var billigere å produsere enn man hadde fryktet. Men med dagens volum regnet man allikevel med at GM fremdeles tapte $ 7.400 for hver bil de solgte. (Salget hjemme har vel ikke passert 8.000 ennå i år!)
Så er spørsmålet om Tesla har klart å bygge en bil som er meget enklere konstruert og meget lettere å sette samme.
To ytelsesutgaver
Foreløpig vet vi ikke annet enn at dashbordet ikke finnes og at instrumentene er de du finner på den ene store skjermen midt i bilen. Den forenklingen alene er verdt flere hundre dollars. Men ikke 7.400 dollars. Da må du enten ha vært veldig smart, eller ha et skikkelig produksjonsvolum.
Dette vet vi ikke noe om, etter å ha sett en flunka ny Tesla 3 som ser akkurat like plastikk ut som de to andre.
Og der det eneste vi har av tekniske data foreløpig er at den skal selges i to ytelsesutgaver: Basis-modellen, som skal koste 35.000 dollars, skal ha (her bruker vi firmaets informasjoner – de har ikke noe med europeiske målemetoder å gjøre) en rekkevidde på 220 miles og klare 0-60 mph på 5,6 sekunder med en toppfart på 130 mph.
Den andre skal greie 310 miles, gjøre 0-60 på 5,1 og skal kunne toppe 140 mph, men med en prislapp på $ 44.000.
Lite hard facts
De 400.000 som allerede står på kundelisten og har betalt 1000 dollars hver, har ennå ikke hatt mulighet for å presisere hvilken utgave de ønsker.
Og de mange norske som står på venteliste vet heller ikke noe mer i dag enn i går. Spesielt ikke om når de kan vente å få bilen hjem.
Men dersom man tror at Tesla virkelig kan få produksjonen til værs, og tror at de har vært smarte når det gjelder det produksjonstekniske, bør man også være optimistisk på Teslas vegne.
I den store UBS-analysen skriver de at de regner med at elektriske biler – like vilkår – vil ha samme økonomiske bildet som for vanlige biler allerede neste år. «Total cost of consumer ownership can reach parity with combustion engines from 2018».
Høyere pris vil bli kompensert av lavere driftsutgifter, er argumentet. Der de også minner oss om at mens en Bolt har 24 bevegelige deler (antakelig tilsvarende for Tesla) har en Golf 149 – hvilket sier noe om livtidskostnader.
Med andre ord, det kan virke som Tesla har timet sin inntreden på volummarkedet helt perfekt – det står bare tilbake å vise at de virkelig kan levere.
Men, selvfølgelig, Elon Musk leverte som ventet en kjempe-debut – riktignok uten særlig mange harde facts.
Foran en ganske entusiastisk menighet var det først en skikkelig posting av bilder av Model 3, før det ble litt om S og X, hvorpå det hele flyttet seg til Giga-fabrikken i Nevada – som er utnevnt som del 3 av Teslas Master Plan.
Så ble man forsikret om at her skal det leveres som det loves (ikke alle er vel ennå helt overbevist) - og så fikk vi Bira Loveday. 10 (eller 11) år som ble verdensberømt (vel, hun dukket opp på Teslas norske hjemmevideoer også) da hun foreslo for Elon Musk at siden han ikke annonserer så kanskje han kunne lage en konkurranse om hjemmevideoer om Tesla.
Musk tweetet «ja, god idé» - og på presentasjonen så man noen av resultatene. Unge Loveday presenterte de tre topp-Loveday videoene som har kommet inn. (Paradokset er at jenta er fra Detroit – byen som kan komme til å lide mest under Musk).
Så snakket Elon Musk, der han spesielt fremhevet det nøkterne interiøret, og der han spurte om hva du egentlig skal med instrumenter når bilene blir selvgående. Model 3 skal ha samme robot-mulige hardware som de andre Teslaene.
Derpå kjørte han en video med Model 3 og Volvos S60 («en av de sikreste bilene i verden»). «Nå er den den nest sikreste bilen i verden» sa han etter bildene.
Men egentlig: Det eneste som betyr noe nå er at bilen holder det den lover (det er det ingen grunn til å tvile på).
Og at man følger planen slik at de får produsert 10.000 av den hver uke mot slutten av neste år.
Det er det som blir den virkelige manndomsprøven.
Se video fra presentasjonen: