I førersetet
Onny Eikehaug (t.v.) i Norsk Designråd og Rama Gheerawo fra Helen Hamlyn Centre mener at Katinka von der Lippe og Think kan ta lederskap i bilindustrien ved å flytte designtenkingen mot brukerens behov. Foto: Johnny Syversen
Krnja-skisse

GE-prosjektskisse av Krnja

Thinks fremtidsgrep

Det er utrolig hvor god tid Think har til å gjøre andre ting enn å få dagens modell i produksjon.

Publisert Sist oppdatert

Prioriteringer

Mange vil huske at for ikke så mange uker siden innkalte Think til en pressekonferanse der de egentlig fortalte at de ikke hadde noe å fortelle. Ikke noe om det potensielle kunder og spent presse ventet på i hvert fall. (KLIKK HER FOR Å LESE)

Denne gangen innkalte de ikke til pressekonferanse, men så hadde de da til gjengjeld noe å fortelle om. Et spennende, internasjonalt designsamarbeid som skal være med på å få frem, ikke dagens og ikke morgendagens, men ioverimorgens bil.

Sannsynligvis begynte det i mai i år. Norsk Designråd arrangerte en spennende konferanse som het Innovation through Inclusive Design. Der møtte man blant andre en av Nokias designsjefer og Toyotas sjef for Design Development Division.

(Tror du bilimportørene sender ut melding når de får slike kapasiteter på besøk? Å nei. Tror du importørene sender ut meldinger dersom MP3-inngangen til bilinfotainmentavdelingen er flyttet til et mer praktisk sted? Å ja.)

Kompetanse

Dessuten hørte man med stor interesse på Rama Gheerawo som snakket om ”Hvordan akademia, industri og designere jobber sammen i Storbritannia”

Han er Innovation Manager ved Helen Hamlyn Center som sorterer under Royal College of Art i London – en skole som vel har uteksaminert flere designsjefer i bilindustrien enn noen andre. Pluss noen prominente elever fra andre fagområder også.

Han var imidlertid ikke den eneste fra Helen Hamlyn senteret, det var mange av dem. Grei forklaring: HHC var faktisk såkalt Konferanse Partner for denne satsingen.

Nå ser vi noe som må være et konkret resultat fra denne sesjonen. Sammen med Forskningsrådet og Norsk Designråd har Think knyttet seg opp mot HHC for å utvikle interiøret til en eller annen fremtidig bil.

Gheerawo, som har vært ved senteret siden motedronning Helen Hamlyn la inn masse penger og opprettet det for ti år siden, og som har en enorm og meget spennende litteraturliste bak seg, er sentral i dette arbeidet. Ikke minst på grunn av det forskningsarbeidet han har gjort med såkalte ekstrempersoner, (folk med null peiling på det de forventes å utføre, for eksempel) for kunder så forskjellige som Levi Strauss og Intel.

Håndplukket

Han har håndplukket en designer som skal være dedikert prosjektet, både fra sitt eget studio i London og fra eget kontor hos Think på Fornebu. Filip Krnja heter den unge sveitseren, og han har vært innom Mitsubishi, Mercedes og VW før han tok den endelige utdannelsen på Royal College of Art.

Jeg husker en oppgave han leverte sammen med to andre i 2006. Da var det et General Electric prosjekt som skulle beskrive fremtidig bruk av plast i bildesign. Selv om hans gruppe delte førsteprisen, husker jeg at jeg ble meget mer imponert over den andre førstepris-gruppen.

Mens Krnja og hans venner hadde tegnet noe snusfornuftig kinesisk, hadde den andre gruppen (som blant annet inneholdt en gøyal svenske, Daniel Sjöholm) latt seg inspirere av islandske Björk. Gjett hvilket prosjekt som sprudlet mest.

Hans avgangsprosjekt i 2007 var imidlertid spennende nok – en ren Manga-besvarelse med et Segway-liknende kjøretøy som til og med lagde en viril motorlåt. Det var før han visste at hans fremtid skulle bli knyttet til noe lydløst og norsk.

Se filmen NORDAUKI av Filip Krnja

Her er Krnjas hjemmeside

Thinks designsjef Katinka von der Lippe har alltid vært flink til å engasjere folk utenfor til å komme med innspill. Jeg har ikke tall på alle de prosjekter, offisielle og uoffisielle, på arkitekthøyskolen der hun har vært en sterk medspiller. Og hun har trukket på mange utenlandske kapasiteter, Porsche er bare et navn vi kan nevne.

Men dette nye opplegget er såpass akademisk at det er vanskelig å se hvordan det kan bidra til å få et kjapt svar på det eneste Think-spørsmålet som stilles for tiden: Når kommer’n?

Powered by Labrador CMS