-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Th!nk i Fords Cali-strategi
Et daglangt møte i Californias Air Resources Board ble et kompromiss mellom el-bil-tilhengerne og bilindustrien. Og Ford forklarte hva de ville bruke Th!nk til.
Så i desember i fjor kom et nytt forslag som var enda litt snillere, og som derfor ble sterkt kritisert av en rekke institusjoner. Det var dette som ble diskutert lik før helgen, og denne diskusjonen vil legge grunnlaget for den nye lovgivningen.
Det later til at det går mot enda snillere bestemmelser for salg av ZEVer. Opprinnelig het det at de seks store bilprodusentene skulle selge 22.000 ZEVer hvert år. Nå ser det ut til at dette målet kan ramle til under 5.000. Men luftkvalitetsmyndighetene vil allikevel kreve det samme trykket på luftrensing, slik at antall nesten-ZEVer vil øke. 105.000 ULEVer (Ultra Low Emission Vehicles) i 2003 som øker til 420.000 i 2006.
Ser man lenger inn i fremtiden vil det årlige salgsmålet for rene ZEVer fra de seks store, komme opp på 15.000 i 2012, men innen den tid kan jo reglene igjen ha blitt modifisert.
På den ene siden kan man si at dette er et slag mot el-bil industrien som allikevel ikke får en skikkelig pull-hjelp. På den annen side kan man si at det var en seier for sunn fornuft. Selv om Ford, som tidligere har vært på GMs side, og brukt ganske sterke ord for å beskrive hvorfor målene er utopiske, denne gangen sa i høringen at de kunne møte de opprinnelige salgsmålene ved å gjøre en omhyggelig selektiv markedsføring av Th!nk til utvalgte markeder og spesielle flåter. Vi er skuffet over utviklingen av el-bil teknologien, men vi har ikke gitt opp å selge fornuftig prisede el-biler til de riktige kundene, sa Fords Sara Tatchio.
Egentlig er det ikke noe som er forandret, sa Gregory Dana, han jobber for lobby-institusjonen Alliansen av amerikansk bilprodusenter, etter møtet. Vi tror ikke det er et marked for disse bilene der ute – hvem ville kjøpe en bensindrevet bil med en ti-liters tank – så vi må fortsette å subsidiere dem.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no