-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tokyo på to hjul
Nå er jo ikke dette akkurat noen mc-publikasjon, men det vil være feil å forlate Tokyo Motor Show uten å nevne at her inkluderer "Motor" også to-hjulinger. Heldigvis.
Dersom vi skal dra et budskap mot de fire motorsykkelprodusentene som viste nyheter og antydet tendenser i Tokyo, må det være at også de etablerte tenker el-mc nå, og at, akkurat som blant bilene, er turbo på vei inn.
Kawa viste en firesylindret fremtidsmotor uten å gi oss andre detaljer enn at turbinene var utviklet hos dem, med spesielt blikk på høye temperaturer og helt andre vibrasjoner enn i biler.
Zuki var derimot mye mer konkret. Det kom med en hel sykkel, Recursion – riktignok et konsept sa de – med en 588 kubikk to-sylindret sak som ga rett under 100 hk. Sykkelen veide godt under 200 kg og så ut som en vi godt kunne kjøre i morgen.
Kawasakien, Ninja H2R het en modell med denne 1000 kubikk-motoren, føyde seg jo sømløst inn i rekken av andre Nina-modeller. Det ser ut som den får en pris som en velutstyrt Tesla omtrent.
Trehjulinger
Så var det en rekke tiltende tre-hjulinger, med ganske seriøse motorer. En 850 kubikk fra Yamaha, for eksempel, som er i en litt annen liga enn deres gamle Tricity Scooter på 125 ccm.
Honda var vel de første som overtok denne italienske oppskriften (opprinnelig utviklet for folk som var redde for å dette av, regner jeg med), og de var også tilbake med en ny utgave.
Flat firer denne gangen, pluss et hybridsystem, slik at det var strømmen som sørget for fremdriften. Neoving het den, og hadde et utseende som selv den mest garvede R-kjører hadde tålt å bli sett ved siden av.
Enda mer spennende var strømbruken i Yamahas PES2. For her fantes det også en motor i navet foran, slik at du hadde en 2WD. Både i denne, og i de tiltende trehjulingene, var det mye elektronikk med i bildet for å regulere alt som skjedde, med det for øyet å gi føreren den best mulige opplevelse.
Fremtid
Yamaha hadde også en PED2. Riktignok bare eldrift på bakhjulet, men dette var en liten offroader som sikkert gir helt andre naturopplevelser enn der du kommer på din knatrende offroader.
Akkurat her bør det også føyes til at Yamaha viste disse syklene med det de kaller «smart hjelp», hjelpemidler som ikke bare lar deg se rundt hjørner og reagere dersom bilen fra siden ikke har tenkt å stanse, men som også gjør deg til en nettet trafikant på samme nivå som det best utstyrte fremtidsbilene.
Ja, Yamaha hadde jo gått så langt som til også å presentere sin autonome sykkel. Motobot, som med tiden skal kunne kjøre like godt som Valentino Rossi.
Med tiden skal all robot-virksomheten være gjemt bort i en liten boks, så kan du bare sette deg på og holde fast og vite at dette skal nok gå bra – uten at du legger deg opp i virksomheten i det hele tatt.
Men hva er vitsen da?
Som du ser av bildene var utstillingen også stappfull av sykler, både små og store, lette og tunge, som du skal få lov til å kjøre selv i mange år fremover.