Tokyo Motor Show 2019

Bilutstillingen i Tokyo skal ifølge arrangørene handle om fremtiden. Det er i så fall en fremtid der det er langt mellom batterielektriske biler.

Publisert Sist oppdatert

Tokyo – De som venter på elektriske biler fra japanske produsenter må smøre seg med tålmodighet. For skal man dømme etter årets bilutstilling i Tokyo, er det ikke mange produsenter som har klare elbiler for volumsalg de neste årene. Fortsatt vises prototyper og idébiler – og bare noen ytterst få har biler de bekrefter vil bli produsert og tidspunkt for når de bli lansert.

Her viser produsenter som Toyota, Mitsubishi, Honda, Suzuki, Subaru og Lexus bilene som skal holde liv i disse merkene de neste årene – nesten uten en produksjonsklar elbil.

Mitsubishi

De viser bare en fremtidsbil som skal ha en gassturbin som skal lade batteriene. Ifølge Mitsubishi vil de ikke komme med en ny elbil før tidligst i 2022. og da såpass oppdatert at den får en elmotor i hvert hjul.

Mazda
Mazda MX-30 – en helt ny, moderne elbil. Forhandlerne har fått de aller første informasjon om bilene – og den største nyheten er uten tvil prisen.

Kunder som nå setter seg på venteliste for den nye elbilen er garantert en pris på kr 249.900 inkludert hjemmelader. Fabrikken snakker om en rekkevidde på rundt 200 km.

Mazda lanserer også en bensinversjon bygget på samme plattform men med en annen utforming av karosseriet. Blant annet får den en vanlig bakdør-løsning der elbilens er festet i bakkant. Mazda 30 CX får en motor på 180 HK og en pris på 320.000 kroner.

Nissan med kei-konsept

Og i tillegg viser de en oppsiktsvekkende konseptbil i den klassiske japanske kompakt-klassen som kalles Kei. iMk er navnet, fire dørs med god plass til fire og batterielektrisk. Og sannsynligvis alt for liten til å ha stor kundeappell i Norge. Målene er omtrent som på gamle i-MiEV.

Rullestol fra Suzuki

Mikro-segmentet

Kickscootere vet vi jo selv, hjemmefra, har tatt av stort. Hvem skulle trodd det for bare halvannet år siden?

Rullestol er et stort tema også i mobilitetssammenheng nå – ikke minst fordi japanerne åpenbart behandler kommende Paraolympics like seriøst som de behandler de kommende Olympiske leker.

Og Suzukis rullestol er et eksempel på det. Den kan brukes med muskelkraft så mye du orker, og når du ikke orker (eller gidder) bytter du bare hjul, så er den elektrisk.

Japanerne er vant til småbiler. Kei-klassen, som har stramme grenser for utvendige mål, utgjør rundt en tredel av det samlede japanske nybilsalget, kommer i stadig nye utgaver. Fra smekre, åpne tosetere til de mest ekstreme kuber med to meter i høyden.

Det er mange konseptversjoner av slike biler her. Alle elektriske.

Daihatsu

Hva med en bil spesielt innredet for amming og bleieskift ved store tilstelninger for eksempel?

Men det er et annet, spesifikt japansk, fenomen som også er med på å styre bilprodusentenes retning. Det er økningen av den aldrende aldersgruppen: seniorene.

Sølv-generasjonen har helt andre krav til mobilitet enn de tradisjonelle, men på grunn av enkelte medisinske fenomener som kommer med høy alder er det åpenbart at det også stilles nye grav til betjening og komfort.

Det er ganske mange Kei-biler nå der man bare kan spasere rett inn og sette seg på en høy stol, som på kjøkkenet sitt, og ha betjeningsorganer like greie som vannspringen hjemme.

Det er en rekke observatører som så seg rundt på messeområdet og slo fast at «små elbiler som bare skal kjøre korte distanser med begrenset hastighet er det neste store segmentet for bilindustrien. Det er her slaget kommer til å stå nå.»

Og da tenker man åpenbart ikke på annerledes-landet Norge.

I dette bildet er det også åpenbart at man kan se for seg et bildelingsprogram som ikke likner de vi har møtt til nå. Dette blir billige og enkle biler der delingsmodellen kan fungere nesten like enkelt som kickscooter-opplegget. Bare med litt større disiplin på hvor man setter fra seg objektet.

Toyota tenker OL

De bruker bilutstillingen som en «leikestove» og viser nesten ikke eneste personbil. Deres store stand handler bare om hvordan livet blir i fremtiden omgitt av pastellfarger og fri for vanlige biler og eksos.

De er blant de største sponsorene til sommer-OL i Tokyo i 2020 og der skal de vise verden nullutslips kjøretøyer i alle størrelser. De skal bruke OL til å presentere «nye Toyota» og det vil komme en stor serie med både elbiler og hydrogen. Men lite av dette vil komme til norske forhandlere før 2021 og 2022.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge bekrefter at organisasjonen venter i spenning på sommer-OL.

Men det er verdt å ta med at Toyota også viser en elektrisk mikrobil. Den er lukket, men målene er helt nede på Twizy-nivå og den har disse moderne elbilspesifikasjonene som 60 km/t i toppfart og 100 km. rekkevidde.

Mer enn nok for svært mange i Tokyo-trafikken.

Resten
den nye Jazz.

Det er vel heller ingen overraskelse at Subaru kommer med en ny Levorg – fremdeles 1,8 liters boxer. De viste bilen her i Tokyo nå, men den er åpenbart et stykke unna produksjon fremdeles. I hvert åpnet de ikke dørene for å vise interiøret, og vinduene var sotet og umulige å se gjennom.

Årets bilmesse i Tokyo er tilbake til de virkelige gamle dager, da jeg besøkte denne messen for første gang.

Det er nesten bare japanske produsenter her. Mercedes-Benz og Renault er de eneste unntak.

Det er synd å måtte slå fast at også Tokyo, akkurat som for eksempel Frankfurt og Paris, er en bekreftelse på at vi snart har opplevd vår siste store bilutstilling.

HER FIINNER DU ALLE TOKYO-NYHETENE KRONOLOGISK

Alfabestisk oversikt:

Powered by Labrador CMS