-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Yaris møter originalen
Toyota har gjort en morsom liten oversikt: hva er forskjellen på dagens Yaris i forhold den første som ble bygget for 15 år siden?
Mimringen ble satt i gang fordi Toyotas fabrikk i Frankrike nettopp har passert Yaris nr. 3 millioner. Den første ble produsert der den 31. januar 2001 – ganske mye har hendt siden den gang.
Spesielt ting du ikke ser.
For eksempel selve produksjonen.
Fabrikken ble i sin tid bygget for å etterlate det minst mulige fotavtrykket, og anlegget har opp gjennom årene fått mange påskjønnelse for å være en benchmark-fabrikk.
Men forbedringer har skjedd. Noen ganske dramatiske. For eksempel brukes det nå 90 % mindre vann der, enn for 15 år siden.
Det betyr at de er selvforsynt med aqua. 60 % av vannet de nå bruker er regnvann som samles opp, og 40 % er gjenbruk av det vannet som allerede har vært brukt i produksjonen.
Selv restvannet er så godt behandlet at det er renere enn vannet i Scheldt – elven det til slutt blir sendt ut i.
Fabrikken har alltid hatt 100 prosent gjenbruk av restmaterialer – ikke noe har vært sendt på fyllinga, men noe man har spart på er energibruk.
Kraftforbruket er 57 % av det det var i 2001. Såpass enkle ting som bedre isolasjon, mindre bruk av kunstig lys, og smart overvåking av forbruket har resultert i dette.
Solceller og tilsvarende har vært med på en reduksjon på 18,4 tonn CO2 per år, men det er ikke noe imot det å erstatte de gassfyrte kjelene med en biomasse-brenner – der sparer de 1285 tonn/år.
Men det har jo skjedd ting med bilene også.
Vi er nå oppe i 3. generasjon og vi ser da forskjell på utsiden.
Toyota forteller også om det vi ikke ser.
For eksempel at luftmotstanden er senket fra Cw 0,30 til Cw 0,286 – det hjelper på økonomien der vi ser at det sertifiserte forbruket har sunket fra 0,56 l/mil til 0,33, samtidig som den nye motoren møter Euro 6, der den gamle kunne nøye seg med Euro 3.
CO2 utslippet har falt fra 134 til 75 g/km. En av forklaringene er selvfølgelig at det er en helt ny innmat her. Fra en 1-liters bensinmotor med 68 hk i 2001, til en 100-hesters 1,5 liter hybrid nå.
Samtidig har vekten – og det er vel det eneste åpenbart negative her, økt fra minimum 830 kg, med så mye som 225 kg.
La det også være nevnt at bil nr. 3 millioner var en svart&hvit to-farget hybrid som usentimentalt ble solgt til en fransk kunde. Det kunne lett blitt en fjernere adresse, fabrikken eksporterer nå til 42 destinasjoner – inklusive USA, Canada og Puerto Rico.