-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens mest solgte
1,3 millioner bilkjøpere gjorde Toyota Corolla til verdens mest kjøpte bilmodell i fjor som utallige år før.
Det spiller nesten ingen rolle hvor mange eksemplarer konkurrentene selger verden rundt: Toyota Corolla vinner uansett.
Den eneste forskjellen fra 2014 til 2015 var at 61.000 flere valgte den nærmest uslitelige Corollaen slik at samlet salgstall endte på 1.339.909 eksemplarer i et 88 millioner stort globalt bilmarked.
Til forskjell fra 2014 falt Ford Focus fra andre til fjerde plass, og kriserammede Volkswagen ble ikke mer kriserammet enn at deres bestselger, Golf, avanserte fra tredje- til andreplass. Sammen med Corolla var Golf eneste bilmodell som bikket millionen i antall. For Golf var dette første gang, ifølge statistikk fra focus2move.
Golf-vekst i kriseår
Salget av Golf verden rundt økte fra 2014 til 2015 med hele 8,4 prosent, mens veksten for vinneren er notert til 4,7 prosent. Corolla selger best i USA, fulgt av Kina og Japan.
Som USAs mest kjøpte bilmodell for 39. år på rad kvalifiserte også Fords F-serie til pallplass. Det er imponerende med tanke på at F-serien tross alt er en lastebil.
Verdensrankingen handler altså i hovedsak om tre bilmodeller: Toyota Corolla, VW Golf og Ford F-serie. Og tro ikke at 2015-plasseringene er tilfeldige. Nei, disse tre topper også listen over verdens mest kjøpte bilmodeller gjennom historien.
Biler med historie
Corolla plasserte seg godt allerede i lanseringsåret 1966. I juli 2013 passerte Corolla 40 millioner solgte eksemplarer, og er i særklasse verdens mest foretrukne enkeltmodell.
Samtidig er det verd å merke seg at Corolla ikke lenger selges i Norge – her har Auris tatt over i kompaktsegmentet.
VW Golfs historie går ikke like langt tilbake i tid, men siden introduksjonen i mai 1974 har Volkswagens bestselger nå passert 32 millioner eksemplarer. Som i fjor har den i mange av disse årene vært Europas mest kjøpte bil.
Gammel traver
Få nålevende bilmodeller slår Fords F-serie på historikk. Unnfanget i 1948 ble arbeidshesten raskt en bestselger i USA. F-seriens suksess gjennom så mange år, knyttes opp mot troskap til grunnkonseptet.
Selv om en rekke nye varianter er kommet til, er bilen i prinsippet lik førsteutgaven: stor motor foran, komfortabelt førerhus og lasteplan bak.
Også for Golfs vedkommende slekter sjuende generasjon på første. Stilt ved siden av hverandre er likheten slående, og bilen har aldri gjennomgått annet enn videreutvikling i pakt med tiden. Mange bileiere, særlig i Europa, har levd et liv gjennom alle Golf-generasjonene.
Sånn forholder det seg ikke for Corolla, som – litt forenklet sagt – mer er et salgsnavn enn en sammenhengende modellrekke, hvor den neste bygger på den forrige.
Bilen hadde først bakhjulsdrift, men er nå fremhjulsdrevet. Videre er det ganske store forskjeller på en amerikansk Corolla sammenliknet med Corolla i Australia og Japan.
Kilder: BilNorge, Wikipedia og focus2move.
1. Toyota Corolla | 1.339.024 |
2. VW Golf | 1.041.279 |
3. Ford F-serie | 920.172 |
4. Ford Focus | 826.221 |
5. Toyota Camry | 754.154 |
6. Hyundai Elantra | 746.924 |
7. VW Polo | 698.182 |
8. Honda CR-V | 696.594 |
9. Chevrolet Silverado | 669.683 |
10. Toyota RAV4 | 664.382 |
11. Wuling Hongguang | 655.531 |
12. VW Passat | 574.420 |
13. VW Jetta | 563.986 |
14. Toyota Hilux | 563.673 |
15. Honda Accord | 560.224 |
16. Chevrolet Cruze | 558.815 |
17. Honda Civic | 548.430 |
18. Ford Fiesta | 546.348 |
19. VW Tiguan | 501.042 |
20. VW Lavida | 472.841 |
21. Kia Sportage | 451.791 |
22. Hyundai Sonata | 444.169 |
23. Mazda 3 | 440.189 |
24. Skoda Octavia | 425.696 |
25. Renault Clio | 414.845 |