-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hva skal barnet hete? Arteon?
Mange lurer sikkert på hvorfor en bil heter det den gjør. De som lurer på hvorfor den ferskeste Folkevognen heter Arteon, får foreldrenes egen forklaring her.
Foreldre har ofte store problemer med å finne riktig navn for avkommet. Et navn høres kanskje gammeldags ut. Et annet kan påføre ungen uønskede klengenavn. Og noen navn vil kanskje være foretrukket av den ene av foreldrene, men bli helt avvist av den andre.
På samme måte er det med biler. Foreslåtte og anbefalte navn går gjennom mange prosesser før det riktige navnet til slutt popper opp.
Det er en god grunn for disse prosessene: ikke bare skal et modellnavn låte bra, men det skal også fortelle en historie. Resultatet er at et navn kan lyde maskulint eller feminint, elegant eller sporty.
Et av de nyeste medlemmene av Volkswagen-familien lyder navnet «Arteon». Det er ikke lenge siden bilen debuterte på Genève-utstillingen. Men søket etter riktig navn for bilen begynte for to år siden da et helt team av erfarne navne-skapere skred til verket.
«Et godt navn kan ikke skape en salgssuksess helt alene. Men et dårlig navn kan garantert spille en rolle når man studerer hvorfor en bil floppet. Det er derfor vi er veldig nøye med å teste ut hver ide». Dette sier Martin Polland, han er Navnesjef for Volkswagen-brandet.
Navnet Arteon står i tett forbindelse med Sharan-, Touran og Tiguan-navnet. Akkurat som navnene til de andre søsknene i Volkswagen-familien, er det et navn som er funnet opp. En skapning som består av to deler som, når de settes sammen, skaper en viss underliggende assosiasjon.
Ordet «art» brukes for å beskrive de harmoniske linjene og fastbackens emosjonalitet. Endelsen «Eon» identifiserer også bilen som en premium-modell ved å lenke den direkte til Volkswagen Phideon.
«Som en regel utvikler vi navnene til våre modeller ved hjelp av eksterne konsulenter som spesialiserer seg på navneutvikling. Det var en vei vi også fulgte med Arteon», forteller Martin Polland.
Jakten på det riktige navnet skjer som regel på flere trinn:
1. I identifikasjons-fasen er det selskapets egne kreative krefter som dypdykker i informasjoner om bilens konsept, om målgrupper og om konkurrentene. Gruppen bruker disse informasjonene som en basis for strategi og de første ideene.
2. «Så følger det er tøff utvelgelsesprosess» sier Polland. «Vi tester navnets betydning på minst 17 forskjellige språk – ofte ser vi også på regionale dialekter. En grunn for å gjøre dette er åpenbar: et nytt navn skal ikke bare klinge godt i Tyskland, men i andre land også». Det man legger mest vekt på er at navnet ikke gir noen negative assosiasjoner – hverken når det gjelder stavemåte eller hvordan det høres ut.
3. Når navneforslaget har passert språk-hinderet går forslagene videre til merkevare-jurister som går omhyggelig gjennom det hele. «I dag er det mye vanskeligere å finne et navn vi kan merkevare-beskytte, fordi det er så mange navn som allerede eksisterer», forklarer Polland. Men i hvert fall går ikke navneforslagene videre til styret før de er godkjent av juristene. Men når så navnet endelig havner på styrets agenda, er det de som har siste ordet – akkurat som mødre og fedre.
Og hvis du fremdeles ikke har forstått hvorfor Arteon heter Arteon, så skyld ikke på oss. Og hvis du syns det er vanskelig å se sammenhengen med Phideon – en bil du egentlig ikke kjenner, eller ikke helt ser sammenhengen mellom navnet Arteon og navnet Tiguan, så er det heller ikke vår skyld.
Dette er en direkte oversettelse av fabrikkens eget bakgrunnsmateriale for å forklare den nye bilens nye navn
Tror du meg ikke så kan du lese originalen her