-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ingen luft i Bobla mer
Ser du en Boble på gata i dag – og det er det store sjanser for – så stopp opp og ta av deg din mentale hatt i et øyeblikks ærbødighet og ettertanke. I dag avsluttes produksjonen av dette nesten 70 år gamle vidunderet.
Verdens mest solgte
Vi skal ikke dra noen Boble-historie her – det er vel ingen enkelt-modell det har vært skrevet så mange bøker og artikler om, kanskje bortsett fra T-Forden.
De to har da også vært konkurrenter om tittelen Verdens mest produserte. I følge rekordbøkene kjørte Bobla forbi Fordens 15.007.034 enheter i 1968 (her må vi ikke glemme at Ford klarte sitt volum på mindre enn 20 år, i et marked som var på under en ti-del av det Bobla opererte i), og da produksjonen stoppet i Tyskland den 19. januar 1978 hadde det vært fremstilt 16.255.500 slike biler der.
Men de siste bilene kom fra Emden-fabrikken. I Wolfsburg, der det hele hadde startet forsiktig før krigen (frem til midten av 1945 hadde det vært produsert 630 biler på kjempefabrikken) hadde kvittet seg med Bobla allerede den 1. juni 1974.
Over Atlanteren
Mexico var imidlertid neste stopp for legenden. Der ble det også bygget mange forskjellige typer, den siste Karmann Cabrioleten ble for eksempel ferdig den 10. januar 1980, da hadde 330.281 slike blitt produsert – totalt.
I 1984 feiret Mexico-fabrikken sin Boble nr. 100.000 og i august året etter kom den siste eksport-utgaven til Emden i Tyskland. Senere modeller har vært gråimport.
Ultima Edicion
1.000.000 Bobler har Mexico eksportert av de til sammen 1,7 millioner som har vært bygget der. Av disse heter de 3.000 siste Ultima Edicion og er utstyrt med en av to spesielle farger, en beige og en blå som ikke er ulikt veteran-kulørene fra VW Werk.
Dessuten er det litt krom, stilige hvit-side dekk, stereo av en viss kvalitet og annet utstyr. Dynamikk-avdelingen har en 46-hesters, fremdeles luftkjølt, boksermotor på 1,6 liter. Nå riktignok med innsprøytning og katalysator.
Hjem igjen
Flere av Tysklands frie importører tar hjem noen eksemplarer av dette minnet, så fremdeles skal vi nok kunne se nye Bobler i trafikken.
Det fortelles at en også er på vei til Norge om tre måneder. Hvis den blir registrert som ny betyr det at Golfen må vente enda en times tid neste år, før den blir Norges mest solgte bilmodell.
La meg bare avslutte med dagens favoritt-historie om Bobla (det finnes tusenvis av dem, men dette er dagens). I 1966 eksploderte Boble-salget på Nauru, en liten øy i Stillehavet. I følge en av de mange prisbelønte VW-annonsene økte salget der med 200 prosent, fra 1 til 3!