VW og Mercedes får el-hjelp

Etter et BYD-besøk i Wolfsburg, skal nå også Volkswagen få elektrisk kompetanse utenfra. I forrige uke kjøpte Daimler seg inn hos Tesla.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke så lenge siden vi kom hjem fra en VW-redigert workshop med følgende parole klingende i ørene: ”Fremtiden er elektrisk”.

Hvordan elektrisk var det ingen som ville spå. Hybrid, plugg-inn hybrid, ren batteridrift, brenselceller – mange muligheter, men det som til slutt skulle dra hjulene rundt ville være strøm. Og det sa de så overbevisende at selvfølgelig var vi sikre på at de hadde all kompetansen i hus.

Ikke all, åpenbar. BYD, som ikke bare er verdens ledende produsert an lithium-batterier, men som også er bilprodusent i sterkt økende grad (og med en norsk importør som har tatt plass på startstreken) har hatt en delegasjon på besøk i Wolfsburg. Tilfeldigvis samtidig med at Wolfsburg vant den tyske Bundesligaen.

Etter fotballfesten og etter at delegasjonen hadde reist, kunne VW fortelle at det var skrevet en Memorandum of Understanding mellom de to bilprodusentene. Innholdet består av et sterkt ønske om å arbeide frem samarbeidsmodeller for utvikling av Lithium-batteridrevne hybrid- og elektro-biler.

I første omgang er VW forholdsvis lavmælte i forhold til samarbeidet. Dette har med den konsekvente utbyggingen av BlueMotion teknologien å gjøre, sier fabrikkens folk, og føyer til at spesielt når det gjelder det kinesiske markedet vil en partner som BYD kunne støtte opp om innsatsen.

Daimler og Tesla

Der VW antyder at samarbeidet bare er av lokal interesse, er Daimler litt mer global.

I januar ble det kjent at Daimler hadde gjort en avtale med California-selskapet Tesla om levering av batterier og ladeutstyr og elektronikk til selskapets første 1000 el-Smart, men det tok bare en måned før de også gikk i teknisk partnerskap med Evonik Industries for å utvikle li-ion-batterier for disse bilene som snart skal i serieproduksjon på linjen i Hambach.

I mellomtiden har Tesla bråvist en stor firedørs el-bil, samtidig som de har vært ganske aktive i jakt på penger. Elo Musk, ex PayPal og Zip2 – nå Tesla-sjef, har fortalt at han har vært på jakt etter både nasjonale fond og store bilprodusenter som hovedinvestor i bedriften, mens de måtte utsette byggingen av den planlagte fabrikken. Samtidig har de vært på den amerikanske regjeringen for å få et ”grønt lån på 350 millioner dollar.

I forrige uke ble det kjent at Musk hadde fått en liten pustepause. Daimler hadde gått inn og kjøpt nesten 10 prosent av elbilprodusenten, for – fortelles det – 50 millioner dollar.

Det er med andre ord bare en fraksjon av det lånet fabrikken har vært ute etter, og sikkert langt unna det man har forhandlet om med andre potensielle investorer.

Egentlig høres dette ut som om Daimler, som tapte 1,8 milliarder dollar i første kvartal, egentlig bare har betalt for at Smart-kontrakten skal kunne oppfylles.

Men uansett er det interessant at begge disse tyske gigantene må gå oversjøisk for å få el-hjelp. Samtidig må vi slå fast, at jo flere slike kontrakter som inngås, jo fjernere blir Thinks muligheter til å forme et meningsfullt forhold med noen.

Powered by Labrador CMS