-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvkjørende Volvo er produksjonsklar
Det har lenge vært et samarbeid mellom Volvo Cars og Uber om utvikling av selvkjørende biler. Nå er de kommet så langt at de setter en bil i produksjon.
Volvo Cars og Uber viser i dag fram en selvkjørende produksjonsbil som selskapene har utviklet sammen. Bilen er basert på en Volvo XC90 som også har vært flittig benyttet i utviklingsperioden.
Uber og Volvo har samarbeidet siden 2016 og laget flere prototyper for å akselerere selskapenes utvikling av teknologi til selvkjørende biler. En del vil nok huske at en slik bil var involvert i en dødsulykke for noen år siden.
Stort potensial
I 2017 la Uber inn en stor ordre på kjøp av «titusener av biler i perioden 2019-21».
Bilen som vises fram i dag er ifølge Volvo den første produksjonsbilen som, i kombinasjon med Ubers selvkjørende system, er i stand til å kjøre helt selv, hvilket vil si nivå 4.
Volvo har utstyrt en basisbil av typen XC90 med sentrale sikkerhetsfunksjoner som gjør at Uber enkelt kan installere sitt eget selvkjørende system. Dette skal i fremtiden gjøre det mulig for Uber å ha selvkjørende biler i sitt eget nettverk, og bruke disse i en autonom samkjøringstjeneste.
Høyt sikkerhetsnivå
Blant de viktigste funksjonene til Volvos selvkjøringsklare produksjonsbil er reservesystemer for både styring, bremser og batteri. Reservesystemene er designet til å stoppe bilen på en sikker måte dersom hovedsystemene av en eller annen årsak slutter å fungere.
I tillegg til Volvos innebygde reservesystemer har bilen en rekke sensorer på både innsiden og utsiden. Sensorene er tilpasset Ubers selvkjørende systemer og skal bidra til at bilen kan manøvrere trygt i et urbant miljø.
Når Uber setter sitt eget selvkjørende system sammen med Volvos kjøretøysplattform er hensikten at selskapet en dag skal kunne tilby sikker og pålitelig samkjøring, uten å måtte benytte spesialtrente medarbeidere for å operere og overvåke bilen når den ferdes i områder beregnet for selvkjørende biler.
Mot en sikrere fremtid
– Vi tror selvkjørende teknologi vil gjøre det mulig for oss å forbedre sikkerheten ytterligere og det er selve fundamentet i selskapet vårt. Innen midten av det neste tiåret forventer vi at en tredjedel av salget vårt vil være fullstendig selvkjørende biler. Samarbeidet med Uber understreker vår ambisjon om å være den foretrukne leverandøren for de ledende ridehailing-selskapene i verden, sier Håkan Samuelsson, CEO og president i Volvo Cars.
– Nære samarbeid med selskaper som Volvo er en nøkkelingrediens for å kunne bygge en trygg, skalerbar flåte av selvkjørende biler på en effektiv måte. Volvo er kjent for sin forpliktelse til trafikksikkerhet, noe som også er en hjørnesten i deres nye produksjonsklare basisbil til selvkjørende kjøretøyer. Satt sammen med vår selvkjørende teknologi vil dette kjøretøyet være en viktig del av Ubers autonome produktspekter, sier Eric Meyhofer, CEO i Uber Advanced Technologies Group.
Også på egen plattform
Volvo Cars planlegger å bruke tilsvarende autonome plattform som i samarbeidet med Uber når selskapet skal lansere sine fremtidige selvkjørende biler tidlig på 2020-tallet.
Teknologien, som kommer på Volvos SPA2-plattform vil ha funksjoner som er utviklet for at bilene skal kunne være selvkjørende på spesielt tilrettelagte områder, som motorveier og ringveier, uten at et menneske må overvåke bilen.
Volvo Cars tror selvkjørende teknologi har potensialet til å gi mange fordeler når det kommer til trafikksikkerhet, den dagen alle biler er autonome. Frem til det er en virkelighet kan teknologien tilby kundene en bedre kjøreopplevelse, fordi den kan fjerne dagligdagse oppgaver som rykk-og-napp-kjøring i rushtrafikk.