-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enda et merke i Geely-buketten
Da Volvo kjøpte Polestar for nøyaktig to år siden, trodde vi de skulle lage sin egen AMG/M-divisjon. Tro om igjen. Polestar skal bli enda et selvstendig merke under Geely-paraplyen.
Hvor mange bilmerker sjonglerer Geely med nå tro? Geely selvfølgelig, som sikkert har noen undermerker hjemme i Kina.
London Taxi Company er en egen, selvstendig produsent. De har Volvo, selvfølgelig – som jeg holdt på å glemme, fordi den er så opplagt. Lynk & Co som skal overraske oss med en helt ny forretningsmodell.
Og nå kommer altså Polestar.
Racinggener
Jeg kjenner Polestar som en litt ambisiøs racing-operatør med bånd til Volvo. C30 prototypen fra 2010 med 405 hester er fremdeles en modell AMG aldri har førsøkt å nå opp til, før nå i det siste.
Navnet er mer enn 20 år gammelt, har vært blandet opp i racing så langt unna som Australia og USA, men vi kjenner vel bilene deres best fra STCC.
Så gikk altså Volvo inn med full tyngde i 2015, og da de først fortalte om 60-modellene med flere hester, men garanti, forbruk og utslipp likt med katalogmodellene, begynte dette å høres ut som tyskerne.
Og XC90 T8 Polestar med nulltil100 på 5,5 begynte helt klart å høres ut som en seriøs bigeskjeft.
Hva vi forresten ikke visste var at de hadde også satt firedørs-rekord på Ringen i fjor, med en S60 og 7.51.11 (senere bedret av en CivicR). Grunnen til at de ikke slo på noen stortromme var visstnok at dette var en hemmelig test.
Nye jaktmarker
Men nå skal åpenbart Polestar bli voksen og slutte å leke.
Det er ikke mange dagene siden Volvo-sjef Håkan Samuelsson sa at Polestar skal bli et eget, globalt stand-alone merke.
«Med Polestar skal vi kunne tilby elektrifiserte biler til verdens mest krevende, progressive kunder i alle segmenter», sa han, og meldte med det overgang fra AMG/M-konkurrent til Tesla og BMW i-konkurrent.
«Polestar vil bli en kredibel konkurrent i det økende globale markedet for high-performance elektrifiserte biler», føyde han til.
Han var imidlertid ikke mer konkret enn at han sa at de skal offentliggjøre produkt- og forretningsplaner til høsten. Kan vi gjette at det betyr Frankfurt-utstillingen og at vi allerede der vil få et glimt eller tre av noen konseptuelle ideer?
Konseptmaker
For mannen som skal føre denne skuta videre er nemlig en fyr som vet det meste om konsepter.
Dette må være en skikkelig belønning for et skikkelig håndverk som ansvarlig for Volvos designavdeling i mer enn fem år.
Thomas Ingenlath (53), som Volvo hentet fra Volkswagen, er nemlig utnevnt til Polestars Chief Executive Officer (samtidig som han beholder overoppsynet med Volvo Design).
«Gjett om jeg gleder meg til å starte et spennende nytt kapittel i Polestars historie» sa han.
Han får heldigvis hjelp. Nestkommanderende blir Jonathan Goodman – etter PSA har han de siste tre årene vært sjef for Volvos Corporate Communication.
På Volvos designavdeling overtar nå Robin Page Ingenlaths dag-til-dag jobb. Han har bakgrunn blant annet fra Bugatti, Rolls-Royce og Bentley, men har vært interiørsjef hos Volvo de siste fire årene.
Men hvordan Geely klarer alt dette er ubegripelig.
Å ja, jeg glemte å nevne, de har nettopp kjøpt seg stort opp i malaysiske Proton og overtok samtidig en kontrollerende andel av Lotus.
Sa jeg en fargerik bukett?