Mer premium Volvo

Volvos skjebne er klar. Ford selger ikke Volvo. Men det betyr endringer.



Publisert Sist oppdatert

Når Ford selger ut Jaguar og Land Rover, skal Volvo overta rollen som Ford-familiens premiummerke. Da må noen modeller bort.

Det var en lettelses sukk i Volvo da det ble kjent at styret i Ford Motor Company har skrinlagt planene om salg. Ford har lagt ut både Jaguar og Land Rover for salg, og dermed vil Volvo få ny status i Ford. De skal utelukkende satse på premium-segmentet og skal bare la seg sammenligne med Lexus, BMW, Audi og Jaguar.

Det betyr at noen modeller ikke passer helt inn. Det blir ikke plass for en ny Volvo S40/V50 i Volvos eksklusive linje. I tillegg må Volvo redusere antall motoralternativer da de skal konsentrere seg om luksusbilene.

Ford har nemlig gitt beskjed om at Volvos overgang til mer premium, ikke skal medføre kostnadsøkninger. Volvo må greie omstillingen samtidig med at kostnadene skal senkes. Det blir ingen lett operasjon – men ledelsen i Volvo mener det skal være mulig.

Det skal bli et enda tettere samarbeide med Ford når det gjelder innkjøp og produktutvikling. Volvo vil få en mindre fri stilling. Og Ford-ledelsen vil ikke at en Volvo skal få noen form for ”fordsk preg. Bilene skal være eksklusive – for det betyr mer penger i fortjeneste for både produsenten, de som eier Volvo og for forhandlerne.

Powered by Labrador CMS