2,3 liters Triumph! Triumf.

Den nye motorsykkelen til Triumph slår vel de fleste rekorder. Nå måler de aksen i G og ikke i sekunder, og 2,3 liters motoren har innmat fra Chryslers Viper.

Publisert Sist oppdatert
Triumph Rocket III

Det er først og fremst motoren det dreier seg om. Fremdeles tre sylindre ved siden av hverandre, klassisk Triumph-oppskrift. Men derfra er det ikke meget klassisk.

2,3 liter betyr vel at dette er den første motorsykkelen som bryter to-liters barrieren. Og å gjøre det foran sine amerikanske forhandlere samtidig som Harley feirer 100 år er jo ganske stilig. I første omgang er Triumph forsiktig med tekniske data, alt kommer nok til å bli kjent når sykkelen får sin Europa-debut i midten av september på Milano-utstillingen.

Men bare det at produsenten sier at akselerasjonen drar 1,2 G gir jo tallknuserne nye morsomme argumenter å jobbe med. At stemplene er de samme som i Viper ødelegger jo heller ikke noe for imaget.

Men like viktig som det dynamiske er jo stilen. Dette er en klassisk Triumph, lav setehøyde gjør den til en cruiser som sikkert passer amerikanerne. Et bakhjul som måler imponerende 240/50 følger opp designet – at det trekkes av en aksel og ikke av et kjede gjør jo ingen ting. Flytende 320 mm skiver foran tyder jo også på at dette er en maskin som er bygget for kjøring, ikke bare beundring.

Se ikke bort fra at den sentrale rør-rammen med tiden kommer til å bære flere utførelser enn denne. I tillegg til å hete Rocket III (den siste Rocket-modellen kom vel i midten av 60-årene) er modell-betegnelsen på denne America Cruiser. Se ikke bort fra at allerede Milano kommer til å vise en i mer ”multistrada”-fasong.

Powered by Labrador CMS