-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Biler på møbelmesse?
Møbelmessa i Milano stenger i dag. Vi har vært der – og sett på biler.
Gode kolleger har store problemer når jeg sier at jeg heller reiser på Møbelmessa i Milano enn på en eller annen bilutstilling. Men det er fordi de tror det dreier seg om møbler.
Da vet de ikke noe om Volvos gateteater – i år var det C30 som ble utsatt for progressiv graffiti.
De vet ikke noe om hvordan Mini sponser et kjempeprosjekt om byplanlegging der universiteter og høyskoler deltar med sine beste studenter og sine topp-lærekrefter.
I år var temaet ”Byen som kommuniserer”, og blant alle de nye tankene og avansert techno/human interface fant vi også fotgjengeroverganger som var muntert mønstret.
Sammen med 3M har også Mini i Italia startet en ”Design ditt eget tak”-kampanje, der du tegner det mønsteret du vil ha oppå Minien din, så får du foilen utlevert, ferdig trykket og ferdig skåret så det passer til taket.
Mini er for øvrig også en av sponsorene bak en nytt Design-museum som skal åpne på Triennalen i Milano til høsten. Mini vet hva som er kult.
Fiat har litt peiling de også. De har sin egen kafé på Triennalen (Triennalen er et slags Henie-Onstad-senter ganger femten, med kunst og kafeer og installasjoner og design og skulpturparker og sponsede lanseringer) og den brukte de til å pushe Panda.
Hvorfor ikke 500? For den fant man et annet sted. Sammen med den strålende møbelprodusenten Cappellini hadde Fiat gjort en kjempepresentasjon av den kommende super-mikrobilen. Det eneste som manglet der var bilen.
Men de opptrådte som et hologram (ikke visste jeg at det gikk an å fotografere slike) i full størrelse og med akkurat den utstyrspakken og de fargene du måtte ønske.
Dessuten så vi en rekke eksempler på hva 500-kampanjen har frembrakt så langt. En støvsuger med 500-fasong. 500 som gatefilmprosjektor. En 500-oveflate der du kan legge inn bilder av kjæresten din. For eksempel. Jeg har sagt det før, oppstarten til den kommende 500 må være den mest vitale i bilhistorien.
I Show-rommet til Cappellini var det tjokt av folk som ville konfigurere sin egen 500, og Fiat kommer til å lage en egen spesialutgave i 500 eksemplarer, sammen med denne møbelgiganten.
Det er helt nytt, vanligvis pleier man å lage nummererte spesialeksemplarer av de siste, her er det Limited Opening Edition.
På vei bort til Tortona-området, der det er vegg til vegg showrom, og gamle fabrikker som i disse fem dagene er overtatt av designere, møtte vi et design-politisk uttrykk. Giorgetto Giugiaro malt som et lik i en amerikansk gangsterfilm i gata.
Rock’n Roll designerne synes ikke noe særlig om de gamle estetikerne. Noe som heldigvis ikke hindrer de gamle estetikerne fra å vise seg frem i full bredde her nede.
Men det vi egentlig skulle se var Nokias nye N95 telefon (Nokia er en av de store sponsorene her, hvilket igjen bekrefter at denne uken egentlig dreier seg meget mer om kommunikasjon enn om møbler) og årets Lexus-installasjon.
Lexus kjører L-Finesse som et designtema, og hvert år inviterer de japanske kunstnere til å gjøre noe spesielt ut av temaet. I år var temaet blitt et slags ”Usynlige Hage” der du etter en interaktiv video, kom ut på en sølvplen med sølvblomster og en LS600h sedan i sølv. Mektig. Men ikke akkurat slik mine kolleger er vant til på en bilpresentasjon.
Derimot skjønner jo bilfabrikkens designere hva det er som skjer her. Nye materialer (sement du kan skrive med, fiber som kan drikkes), nye produksjonsmetoder, nye overflater – og selvfølgelig nye trender og nye uttrykk. Jeg tror jeg møtte flere bildesignere her enn jeg møter på en vanlig bilutstilling.
Og på en bilutstilling trenger designerne en Designers Night for å fortelle hverandre at de finnes. Møbelmessa i Milano er Designers Døgn – og det er seks av dem!