Bilsalg i UK: Stadig underligere

Som kjent synes ikke britiske bilkjøpere det er noe morsomt å betale 30-40 prosent mer enn sine EU-naboer, for det samme produktet. Mens bilindustrien synes det er forferdelig urettferdig å bli hengt ut som ågere.

Publisert

Men så viser det seg da i i mars, med seks registreringsdager til, ligger nyregistreringene på 320.000, 12 % foran fjorårets. Men samtidig var sluttresultatet for mars i fjor såpass høyt at dersom industrien fremdeles skal holde forspranget for hele måneden må det bety at bransjen selv har forhåndregistrert opp en bråta biler, for å få tallene til å se pene ut. Et fenomen som ikke er ukjent på øya.

For ellers ser vi for eksempel en ny engelsk Internet-tjeneste som det engelske Forbrukerrådet står bak, der nye biler tilbys fra Kontinentet, men med rattet på engelsk side, med priser som ligger inntil 35% under den lokale forhandlerens listepriser.

Og Daily Mail skriver at den offisielle rapporten om bilpriser vil slå fast at det er den kompliserte monopol-situasjonen bilsalg representerer som er skyld i øyas ekstremt høye priser. Samtidig som det sterkt kritiseres at rabatter inntil 40% ikke er ukjent, når kunden heter bilutleie eller flåtesjef til fornavn.

En av Englands store bilforhandlere har sagt til sin leverandør at dersom ikke prisene kuttes, vil han begynne å kjøpe i utlandet. En av de store, uavhengige Vauxhall-kjedene, Trident, har innstilt betalingene. Problemet, sier de, er at kundene ikke lenger vil kjøpe til de prisene merkeforhandlerne må ta. Lookers, en annen kjede som tross alt tjente 75 millioner kroner i fjor, krever slutt på pristøvet – det skremmer kundene vekk.

Regjeringsrapporten, som man venter også vil inneholde en sterk kritikk av EUs gruppeunntak for bilforhandlerne, vil bli publisert i løpet av 14 dager. Bilindustrien vil nok igjen bruke noen millioner på å fortelle kundene at konklusjonene er rent tøv.

Av Jon Winding-Sørensen, Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS