-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bilsalg i UK: Stadig underligere
Som kjent synes ikke britiske bilkjøpere det er noe morsomt å betale 30-40 prosent mer enn sine EU-naboer, for det samme produktet. Mens bilindustrien synes det er forferdelig urettferdig å bli hengt ut som ågere.
Men så viser det seg da i i mars, med seks registreringsdager til, ligger nyregistreringene på 320.000, 12 % foran fjorårets. Men samtidig var sluttresultatet for mars i fjor såpass høyt at dersom industrien fremdeles skal holde forspranget for hele måneden må det bety at bransjen selv har forhåndregistrert opp en bråta biler, for å få tallene til å se pene ut. Et fenomen som ikke er ukjent på øya.
For ellers ser vi for eksempel en ny engelsk Internet-tjeneste som det engelske Forbrukerrådet står bak, der nye biler tilbys fra Kontinentet, men med rattet på engelsk side, med priser som ligger inntil 35% under den lokale forhandlerens listepriser.
Og Daily Mail skriver at den offisielle rapporten om bilpriser vil slå fast at det er den kompliserte monopol-situasjonen bilsalg representerer som er skyld i øyas ekstremt høye priser. Samtidig som det sterkt kritiseres at rabatter inntil 40% ikke er ukjent, når kunden heter bilutleie eller flåtesjef til fornavn.
En av Englands store bilforhandlere har sagt til sin leverandør at dersom ikke prisene kuttes, vil han begynne å kjøpe i utlandet. En av de store, uavhengige Vauxhall-kjedene, Trident, har innstilt betalingene. Problemet, sier de, er at kundene ikke lenger vil kjøpe til de prisene merkeforhandlerne må ta. Lookers, en annen kjede som tross alt tjente 75 millioner kroner i fjor, krever slutt på pristøvet – det skremmer kundene vekk.
Regjeringsrapporten, som man venter også vil inneholde en sterk kritikk av EUs gruppeunntak for bilforhandlerne, vil bli publisert i løpet av 14 dager. Bilindustrien vil nok igjen bruke noen millioner på å fortelle kundene at konklusjonene er rent tøv.
Av Jon Winding-Sørensen, Bilnorge.no