Bruk brukte deler

Brukte deler er en ressurs som mange ikke benytter. Særlig mange verksteder ønsker bare å selge nye deler.

Publisert Sist oppdatert

Artisten og vokalisten Bjarne Brøndbo (47) har sitt hjerte i alt med bildemontering. Han er oppvokst med familiebedriften Namdal Bilopphuggeri, men ønsker å ta dette med bildemontering til nye dimensjoner.

- Brukte deler er en viktig ressurs, sier han. Den må utnyttes bedre.Dette er godt gjenbruk, godt miljøarbeid og det er lønnsomt. Det er trist å se hvor mange gode deler som trygt kan gjenbrukes – bare hogges opp. Målet må være at mer av bilen brukes mer enn en gang.

Effektivt.
Målet har vært å skape et effektivt system for salg av brukte deler.

- Det er ikke mangel på biler hos bildemontører, sier han. Antall biler bare øker og øker. Utfordringen er ikke det å demontere, men få gjenbrukt de mange delene som vi rett og slett ikke kan akseptere bare går i kverna.

Han står foran en nesten ny varebil som har fått en stor frontskade. Bilen er under demontering – og som Brøndbo og daglig leder Olav Roger Laugen sier:

- På denne bilen er trolig rundt 70 prosent av delene uskadet og kan få nytt liv i en annen bil. Her handler det om gjenbruk og verdier. Vår visjon er å etablere et system for bedre anvendelse av brukte biler.

Egenutviklet.
Det handler om IT og en egen utviklet dataplattform som registrerer brukte deler hos demontører i Norge og Sverige.

Registreringen samles i et datasystem – slik at Bil1Dins kundesenter til enhver tid kan se hvilke deler som er tilgjengelige hos de fleste aktørene i bransjen. Hvor de befinner seg og pris på de brukte delene. Man finner også kjørelengde på deler der det er viktig.

Systemet er helt nødvendig som bindeledd mellom bildemontører og verksteder. Bil1din i Namsos beskriver forretningsfilosofien slik:

• Brukte deler blir registrert i datasystemet slik at de på kundesenteret vet alt om de brukte delene. Det er linket til chassisnummer, delenummer etc slik at man skal unngå at kundene mottar feil del.

Alle deler som registreres blir lagt inn med bilprodusentens originale delenummer og deleprodusentens delenummer.

• Et verksted eller en privatperson som trenger en del ringer eller sender e-post til kundesenteret som på data ved noen tastetrykk kan finne hvor delen kunden ønsker, befinner seg. Han kan gi ytterligere informasjon og kan motta bestillingen.

• Deretter går bestillingen til den demontør i Norge eller Laga callcenter i Sverige som har delen – som pakker og sender delen til den nye brukeren.

• Det blir også innført en garantiordning som sikrer at kunden får den rette delen med den kvaliteten som er avtalt.

Penger i brukte deler.
Bjarne Brøndbo lever og ånder for dette med demontering og gjenbruk. Han er oppvokst med bilopphuggeri og mener bransjen er inne i en omstilling – fra det bare å hogge bilene til å bli den viktigste bidragsyter til gjenbruk av delene.

- Det er penger i brukte deler, det er ikke bare bilbrukeren som får en billigere del. Kanskje like viktig er det at bilverkstedet som kan veilede og hjelpe kunden får det rette image for å være like mye en veileder – som det å fikse bilen.

Han mener at særlig mange merkeverksteder burde tenke helt nytt når det gjelder bruk av brukte deler.
Brøndbo er ikke i tvil:

- Brukte deler er et strålende alternativ for mange biler. Bilverkstedene har ikke bare til oppgave å selge til høyest mulig pris – men å bygge opp gode kunderelasjoner.

Fra D.D.E. til brukte deler.
Det er Bjarne Brøndbo som har vært og er driveren bak det nye systemet for omsetning av brukte deler. Han har ansatt Olav Roger Laugen som daglig leder. Han er datamannen som har bygget opp selve dataplattformen.

- Vi har investert tungt, sier Brøndbo. I praksis er det blitt slik at mye av det jeg har tjent på spillejobber er blitt brukt som investering i Bil1din.

Det skinner igjennom at det er nybruk av brukte deler han brenner for.

Powered by Labrador CMS