-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bybil med stil
En italienske designer som har operert i utkanten av Torinos bilmiljø har kommet med forslag til en serie elegante bybiler. Han håper på produksjonsstart i år.
Selvfølgelig kan man være kynisk og si at det ikke akkurat mangler ideer om elektriske bybiler. Det kommer 13 slike forslag i døgnet, fra alle mulige kilder; fra de helsprø amatører til gravalvorlige, grundige bilfabrikker.
Jeg vet ikke helt hvor vi skal plassere Umberto Palermo. Han driver et designfirma i Rivoli, rett utenfor Torino og har gjort et par gøye stunt innen bil.
Men egentlig jobber han med merkevarebygging og branding og hva det heter og har overlevd i det faget ganske lenge, så han vet sikkert hva han gjør.
Men han vet hva han drømmer om også. Akkurat nå er det åpenbart en hel familie elektriske bybiler – og akkurat som Citroëns nye Ami skal den kunne bygges med de magreste spesifikasjonene også, slik at den kan kjøres av 14-åringer i utvalgte land.
Dessuten følger han opp en annen Ami-idé: denne skal ikke selges, den skal bare leies.
Oppskriften går på modulært byggesett med lengder på 3,2 til 3,7 meter, en bredde på 149 cm. Også høyden har to alternativer – eller hva det heter – 1,2 eller 1,4 meter. Schnodig idé å bruke volumet foran og bak passasjeravdelingen som store, utvendige bagasjebrett.
De planlegges enten med to eller tre seter og – ikke bare det – det planlegges også å bygge femti av dem i år, 150 neste år og 200 i 2022. Faktisk sier Palermo at han regner med at i 2030 vil 30 prosent av hele nybilmarkedet består av slike quadricycler.
Det sies ikke noe om spesifikasjoner – det er uansett sterkt styrt av typegodkjenningsgrensene for slike kjøretøy. Men en rekkevidde på mellom 75 og 150 km regner han som nødvendig.
Les også: Klassisk i Torino
Hele poenget her er åpenbart design, og akkurat her kan man vel være enig om at dette retrofuturistiske designet er blitt så søtt at det virker som man bare kan sleike det i seg.
Men han kommer med mange «harde» ideer, som et dashbord fremstilt av komprimert papp og et ladesystem som baseres på at bilene bare skal docke over et strømuttak.
Avtaler gjøres også, påstås det. Drivlinjen skal bygges av Pretto, et selskap i Toscna som også leverer til blant andre Piaggio. Ett1 – et selskap i Torino, skal sørge for å bøye og presse den aluminiumen som skal brukes i karosseriet og Movim – et selskap i mobilitets-bransjen – skal stå for distribusjon og forholdet til brukerne.
Hvis den store utendørs utstillingen på Monza blir noe av, nå er den utsatt til 29 oktober, skal Urbana debutere der.