-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
DAB-andelen øker
Alle de 20 største bilmerkene i Norge har DAB+ som standard- eller ekstrautstyr. I år skal det avgjøres når FM-nettet skal slukkes.
Opel Norge var vel de første til å innføre DAB+ som standard, og Harald A. Møller har med få unntak innført DAB+ i alle sine tre merker, Audi, Skoda og Volkswagen. Men ellers er situasjonen så som så hos norske bilimportører, to år før FM-nettet etter planen skal slukkes.
Digitalradio Norge, som jobber for en smidig overgang til digitalradio, har innhentet informasjon fra norske bilimportører, og beretter om langt mer positiv innstilling til DAB nå enn i 2013 da de gjennomførte en tilsvarende undersøkelse.
Positiv utvikling
- Vi ser en stor endring i tilbudet bare på det siste året. Det viser med all tydelighet at bilbransjen, godt hjulpet av den internasjonale utviklingen, nå forbereder seg på overgangen fra analog til digital radio, sier markedssjef Jarle Ruud i Digitalradio Norge.
En av de største tilpasningene har skjedd hos Subaru, som for halvannet år siden ikke hadde DAB-radio i noen av sine biler. Nå har samtlige modeller på det norske markedet dette utstyret.
Bevisst strategi
- Vi startet med dette i 2013, og har jobbet aktivt mot fabrikken som tok grep ganske raskt, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.
- Vi så at flere konkurrenter hadde dette, og valgte derfor å følge opp fabrikken, slik at også vi fikk DAB+ relativt hurtig.
Også de franske merkene, Peugeot og Citroen har langt flere modeller med DAB+ enn tidligere. Mange bilprodusenter oppgir også at det kommer DAB+ i enda flere modeller i løpet av året.
Noen pådrivere
- Storbritannina er en viktig driver i arbeidet med DAB+implementering i bilparken. Landet har i likhet med Norge en betydelig andel av radiolyttingen på DAB, og et DAB-nett som snart er riksdekkende, sier Ruud.
I Storbritannia er nå 62,1 prosent av nybil-salget med DAB+radio. Tilsvarende andel i Norge i fjor var om lag 63 prosent, ifølge tall fra Elektronikkbransjen og Opplysningskontoret for veitrafikken, OFV. Mange europeiske land har regulære radiosendinger over DAB-nett.
Avventende
Men interessen for DAB er svært ulik fra land til land. Bergersen Bil, som importerer noen hundre biler fra Tyskland hvert år, sier det er nesten umulig å oppdrive biler med DAB+.
- Selv på nye, dyrere modeller fra Audi og BMW er det vanskelig å finne biler med DAB – mitt inntrykk er at DAB ikke er noe tema for bilkjøpere i Tyskland, sier daglig leder Per Wemmestad Haaland i Bergersen Bil.
Avgjøres snart
I løpet av våren skal regjeringen sette slukketidspunkt for FM-nettet. Slukking vil finnes sted fra 2017 eller 2019 avhengig av om Stortingets slukkekriterier er innfridd. Dette blir vurdert av myndighetene vinteren 2015.
Blant vilkårene er at hele befolkningen må ha adgang til et digitalt tilbud, og halvparten av lytterne må lytte til digitalradio daglig i 2015. Det må også være utviklet teknisk tilfredsstillende og rimelige løsninger for bilradio.
Om din bil ikke har DAB-radio, fins det er rekke løsninger for ettermontering – blant annet denne.
- Bør utsettes
Bilimportørenes Landsforening mener 2017 er for tidlig og har anbefalt å utsette slukkingen av FM-nettet.
Vår egen erfaring er at DAB-dekningen fortsatt er langt under pari. Selv i sentrale strøk på Østlandet må vi ofte skifte fra DAB til FM-nettet når vi er ute og tester biler. Det skjedde senest i går flere steder i Buskerud og Vestfold.
Noen bilprodusenter har DAB som standardløsning, mens andre leverer det som tilleggsutstyr. Og mange vet å ta seg godt betalt for DAB-løsninger – ikke minst premiummerkene.
Som bilkjøper bør du være obs på at du om to år kan sitte med en ubrukelig radio dersom bilen du kjøper ikke har DAB. Still derfor krav om at bilen skal ha en radio med DAB+. Da er du klar for fremtiden, uansett om slukkingen skjer i 2017 eller 2019.
Her ser du hva de forskjellige importørene svarer Digitalradio Norge på spørsmålet om DAB+ er tilgjengelig i bilene deres.
Audi:
Kommer som standard i de fleste modeller på det norske markedet. Unntaket er A4 og A5 hvor DAB+ leveres som ekstrautstyr.
BMW:
DAB+ oppgradering mot pristillegg i alle bilmodeller
Chevrolet:
Enkelte modeller med DAB+ som standard.
Citroen:
Seks modeller (C1, C4-variantene) har DAB+ som standard, to modeller har DAB+ som tilvalg. Kommer som standard på ytterligere to modeller i løpet av 2015. Selskapet har også adaptere.
Fiat:
Enkelte modeller med DAB+ som ekstrautstyr, i tillegg tilbys ettermontering i enkelte modeller. Flere modeller med DAB+ i 2015.
Ford:
Åtte av Fords personbiler kommer med DAB+ som standard, i løpet av 2015 kommer også to nye modeller med dette som standard. DAB+ kommer også som tilvalg i en rekke yrkesbiler.
Honda:
Enkelte modeller med DAB+ som standard, i tillegg enkelte modeller som ettermonteringsløsning. To ny modeller med DAB som standard i 2015.
Hyundai:
Hyundai har ettermonteringsløsning for to modeller (i20, i40).
Isuzu:
Kan tilby ettermontering til alle modeller. Navigasjon medfølger på ettermontering.
Jeep:
Enkelte modeller med DAB+ som standard. I tillegg tilbys det som ettermontering i enkelte modeller.
Kia:
To modeller (Soul, Optima) har DAB+ som standard, men leveres som tilleggsutstyr i øvrige.
Lexus:
DAB+ standard i alle modeller fra 2014.
Mazda
Mazda hadde i 2014 integrert adapter som tilvalg på nyere biler, men kommer i 2015 med DAB+radio som standard i de fleste modeller.
Mercedes-Benz:
Kommer som standardtilbehør i tre modeller (B-, CLS-, S-Klasse), som ekstrautstyr og ettermonteringsløsning i øvrige modeller.
Mini:
DAB+ oppgradering mot pristillegg i alle bilmodeller
Mitsubishi:
DAB+ er standard i to modeller (ASX, Outlander), men leveres som tilleggsutstyr i øvrige modeller. Kommer i to ny modeller i løpet av 2015.
Nissan:
DAB+ som standard-utstyr i fire modeller. Adapter er tilgjengelig for alle andre modeller.
Opel:
DAB+ som standard på alle personbiler.
Peugeot:
De fleste modeller har DAB+ som standardutstyr, tre modeller leverer DAB+ som tilleggsutstyr.
Porsche:
Som ekstrautstyr og ettermontering.
SsangYong:
Ettermontering.
Skoda:
Som ekstrautstyr og ettermonteringsløsning.
Subaru
DAB+ er standard på alle lagerførte modeller i Norge
Suzuki:
To modeller (S-Cross, Swift) med DAB+ som standard, i tillegg tilbys ettermonteringsløsning til alle modeller.
Tesla
DAB+ er standard i modellene som er tilgjengelig på det norske markedet.
Toyota:
Elleve modeller kom med DAB+ som standard fra 2014. DAB+ i flere utstyrsnivåer i 2015.
Volkswagen:
Alle modeller kommer med DAB+ som standard i Norge.
Volvo:
Volvo har DAB+ som standard i 90 - 95 prosent av alle biler som selges i Norge. Øvrige biler kommer med DAB-forberedelse som gjør det enklere å montere DAB+.