-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Drømmen om 127
Nettet er fullt av folk som kan tegne biler og drømmer om å bli designer. Noen har litt mer spennende ideer enn andre. De drømmer for eksempel om Fiats klassiske 127.
For to år siden hadde Renault en konkurranse. De feiret 50 år for Renault 4 og inviterte drømmere over hele verden å forestille seg en moderne firer. Jeg var ikke veldig imponert av de som kom på premielisten, men jeg la merke til et gult innslag som jeg nå i ettertid ser var signert David Obendorfer.
Nå skal jeg ikke påstå at jeg fant ham blant alle de 3.273 forslagene som var kommet inn fra 92 forskjellige nasjoner, hans forslag var blant de ti som kom på en finalist-liste (finaliste?) som ble offentliggjort.
Så dukker han opp igjen i en helt annen sammenheng. Han har sett for seg Fiats klassiske 127, blant de strammeste bildesign ever. Tegnet av et geni, Pio Manzu som døde på motorveien mellom Milano og Torino da han var på vei til å presentere prosjektet sitt for Fiat-ledelsen.
Ideen er ikke dum, Fiat har jo selv vist hvordan man kan blåse liv i et gammelt ikon ved å bygge den nye 500. Men måten de utvider 500-familien på gjør nok at en bil som dette 127-forslaget ikke finner noen plass i modellrekken. Utgangspunktet i Punto-plattformen gjør i hvert fall at det går an å leke realiteter.
Selv er jeg imponert av hvordan han har klart å holde fast ved det opprinnelige 127-særpreget, her er det ikke et gram overflødig styling, karosseriet er trukket så tett rundt innholdet som mulig. Og tegningene ser bra ut fra alle kanter. Han har klart å tegne en attraktiv bil, uten å jukse med proporsjonene på dataskissene.
Sannsynligvis kunne BilNorge fylt denne siden med fem nye drømmetegninger hver eneste dag, så mange er det som legger ut sine karriereambisjoner på nettet. Men det er ikke ofte såpass gjennomtenkte prosjekter dukker opp.
Man ser det er en proff holdning her. Obendorfer er egentlig ungarer og utdannet industridesigner i Budapest. Nå bor, og jobber, han i Italia. Hvor ellers, med slike drømmer?