-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Drømmen om 127
Nettet er fullt av folk som kan tegne biler og drømmer om å bli designer. Noen har litt mer spennende ideer enn andre. De drømmer for eksempel om Fiats klassiske 127.
For to år siden hadde Renault en konkurranse. De feiret 50 år for Renault 4 og inviterte drømmere over hele verden å forestille seg en moderne firer. Jeg var ikke veldig imponert av de som kom på premielisten, men jeg la merke til et gult innslag som jeg nå i ettertid ser var signert David Obendorfer.
Nå skal jeg ikke påstå at jeg fant ham blant alle de 3.273 forslagene som var kommet inn fra 92 forskjellige nasjoner, hans forslag var blant de ti som kom på en finalist-liste (finaliste?) som ble offentliggjort.
Så dukker han opp igjen i en helt annen sammenheng. Han har sett for seg Fiats klassiske 127, blant de strammeste bildesign ever. Tegnet av et geni, Pio Manzu som døde på motorveien mellom Milano og Torino da han var på vei til å presentere prosjektet sitt for Fiat-ledelsen.
Ideen er ikke dum, Fiat har jo selv vist hvordan man kan blåse liv i et gammelt ikon ved å bygge den nye 500. Men måten de utvider 500-familien på gjør nok at en bil som dette 127-forslaget ikke finner noen plass i modellrekken. Utgangspunktet i Punto-plattformen gjør i hvert fall at det går an å leke realiteter.
Selv er jeg imponert av hvordan han har klart å holde fast ved det opprinnelige 127-særpreget, her er det ikke et gram overflødig styling, karosseriet er trukket så tett rundt innholdet som mulig. Og tegningene ser bra ut fra alle kanter. Han har klart å tegne en attraktiv bil, uten å jukse med proporsjonene på dataskissene.
Sannsynligvis kunne BilNorge fylt denne siden med fem nye drømmetegninger hver eneste dag, så mange er det som legger ut sine karriereambisjoner på nettet. Men det er ikke ofte såpass gjennomtenkte prosjekter dukker opp.
Man ser det er en proff holdning her. Obendorfer er egentlig ungarer og utdannet industridesigner i Budapest. Nå bor, og jobber, han i Italia. Hvor ellers, med slike drømmer?