-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Du store kineser
Også de kinesiske bilfabrikkene registrerer merkelige modellnavn for å ha et utvalg å ta av når de en gang skal ut og eksportere. Her er noen av de ferskeste.
Det er ikke alle kinesiske fabrikker som er veldig aktive når det gjelder å registrere varemerker. Men noen er flinke, både til å samle en lang, lang rekke og til å bruke litt fantasi.
Cowin og Fino er for eksempel to typisk maskinkonstruerte navn som kunne ha kommet hvor-som-helst fra. Men her kommer de altså fra storprodusenten Chery. De har også med en som kaller seg Fulwin – jeg syns den høres ganske billig ut dersom du hadde funnet den på Polet.
Great Wall er også en av dem som er mangfoldige. De har jo eksportert noen av sine 4x4 SUVer til Europa en stund allerede, så de kjenner vel til noe av det som trengs på våre markeder.
Coolbear eller Voleex, for eksempel. Og hvorfor får jeg noen halvreligiøse assosiasjoner når jeg hører om Halal-modellen?
Men det er også andre kinesiske fabrikker som dukker opp med små perler innimellom. Maxus fra SAIC er et eksempel, og det hadde vært gøy å vite hvor Tunland ligger. Foton vet det.
Dessuten virker det som om BYD, den avdelingen som samarbeider med Daimler, jobber med en hel familie biler når de lanserer trioen Denza, Denzar og Dienza.
Vær så god: her har du noe av det som (kanskje) kommer fra Kina fremover.
CHERY
- A113
- A316
- A320
- Cielo
- Cowin
- Dolphin
- Eastar
- Face
- Fino
- Fulwin
- J1
- J11
- J3
- Karry
- QQ3
- QQ6
- Rely
- Riich
- S18
- Surfer
- Teno
- Tiggo
GREAT WALL
- CB 150
- CO 200
- Coolbear
- FL 130
- GWFlorid
- GWM
- Haval
- HO 240
- PE 130
- SA 220
- SA 230
- Steed
- V 240
- Voleex
- Whingle
- WI 270
- X 240
… og noen kinesiske til:
SAIC
- Maxus
- Roewe
FOTON
- Foton
- Tunland
- View Beiqi
DAIMLER med BYD
- Denza
- Denzar
- Dienza
- Shenzhen