-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ensporet
Neste gang jeg reiser med Swissair skal jeg høre godt etter. Dersom flyet blir fløyet av Urs eller Felix Wagner, eller hvis peanut&pjolter-avdelingen bestyres av en frau Franziska Wagner, kan jeg slappe av. Da blir jeg befordret av folk som kan ha det moro. Og som virkelig kan føre en formidabel ensporet en.
Det var kanskje like greit at Revolusjonen kom. Senere har det vært en rekke forsøk. Det siste jeg kan huske var en Ford drømmebil på 60-tallet som hadde drukket litt for mye LynGordon-saft til at vi kunne ta det helt alvorlig.
Så konseptet, enda så mange muntre fordeler det kan by på, er dødt.
Totalt dødt? Nei, ikke helt. I renslige, sterile, antitrafikk, Sveits – og i gørrkjedelige Winterthur – lever fremdeles et slikt prosjekt. Cirka 70 eksemplarer ensporede Ecomobile er spredt rundt på kloden så langt siden begynnelsen av 80-årene, og nye kommer stadig til.
"En lang historie", sier Arnold Wagner, konstruktør, fabrikkeier, salgsdirektør, utviklingssjef, reklamesjef og henholdsvis far og ektemann til de tidligere nevnte, da jeg spør ham om åsseniallverden?
Fly og motorsykkel
"Jeg var kaptein i Swissair, det betyr at der dere jobber 36 timer i uken jobbet jeg 36 timer i måneden. Så derfor bestyrte jeg også en liten flyfabrikk over grensen, i Tyskland. Der bygget vi noen praktfulle kunstfly-fly. Endekkere, svært moderne, med en vidunderlig Franklin motor. Så gikk Franklin overende, og det fantes ingen andre motorer vi kunne bruke.
Innebygget
Dermed startet jeg med moderne seilfly, og kom i kontakt med en flyfabrikk i nåværende Tsjekkia. Det gikk riktig bra, og jeg koste meg glugg i hjel der jeg reiste frem og tilbake med motorsykkelen min. Unntagen når det regnet. Eller var kaldt. Eller glatt. Og det var det ganske ofte. Så måtte jeg bruke bil, og det kjedet livet av meg. Så begynte jeg å tenke. Hva er det bilen har som ikke motorsykkelen har? Bilen er innebygget. Og dermed begynte det."
Det det begynte med har altså resultert i at far Arnold sluttet å fly i luften, tok kontakt med sine tsjekkiske venner som er gode på selvbærende plastskall med aluminium-rammer, satte opp et eget firma der med fire-fem ansatte, kjøpte seg et lite hus i Winterthur der det er plass til ti slike kjøretøyer under oppbygging eller til service eller reparasjon, der en heis – skreddersydd etter yttermålene til Ecomobilen – passerer gjennom tre etasjer, hvor sønnene hans jobber når de er nede på jorden, og hvor et par andre ansatte også sysler.
Sysler med hva?
Med å bygge egg.
Les mer i BIL nr 6/7.
Jon Winding-Sørensen Foto: Rune Baashus