-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Eventyrhelg ved Comosjøen
VILLA D'ESTE - DEL 1: I dag starter årets Concorso dEleganza, Villa dEste. En tradisjonsrik jålebil-helg der BMW står i spissen.
BMW må være bransjens mest sjenerøse. Her står de i spissen for et av de mest prestisjetunge arrangementene under bilstjernehimmelen. Og det spiller ingen rolle hva du heter, Alfa, Bugatti, Cadillac, Bentley - det spiller ingen rolle hvor mye konkurrent du er.
Her er det plass til alle, og hvis du banker en BMW eller tre i en av de mange skjønnhetskonkurransene, er du hjertelig velkommen til det.
Så til de grader at omslaget på årets utstillingskatalog er prydet av fjorårets vinner, en Bugatti. Hadde BMW valgt å illustrere det med en av sine klassikere, hadde vel ingen reagert på det. Men – nei, Bugattien ble beste bilen i fjor, den skal hedres i år også.
Antakelig har BMW funnet ut arrangementet gir dem et positivt resultat. På tross av at verdens motorpresse skriver om disse utrolige bilene fra nå av og langt ut i 2015, ofte uten å nevne arrangørens navn i det hele tatt.
Hvorfor skulle de ellers gjøre dette for femtende gang på rad?
Lange tradisjoner
Historien til Villa d'Estes bil-skjønnhets-konkurranse skriver seg tilbake til 1920-årene. På midten av 90-tallet forsøkte noen å dra det i gang igjen, det ble en periode ganske sjarmerende «italienske» arrangement – du visste ikke alltid helt hva som skjedde hvor, og hvorfor.
Men så slo trådte BMW til i 1999, de overtok i realiteten det hele, og på prestisjekalenderen overgår den vel egentlig både Pebble Beach og Goodwood.
På BilNorge har jeg de siste årene behandlet dette opplegget utenfra, folk med vegg-til-vegg mekanikere og ubegrenset restaureringsbudsjett er på en måte ikke favorittmiljøet (selv om jeg innrømmer at det har vært ganger jeg gjerne skulle ha vært her og truffet en eller to, eller sett på en eller to biler.)
Men nå er jeg altså her, og dersom helse og PC holder (hva betyr egentlig «Stack overflow at line 0» jeg synes det høres dystert ut) skal du få en jevnlige oppdateringer et stykke ut i neste uke.
For det er nemlig det som er den virkelige grunnen til at jeg er her – det som følger etter at Villa d’Este går tilbake til vanlig virksomhet søndag kveld. Og det, kan jeg lover dere, det blir et virkelig eventyr.
Mini-spesial
Men i mellomtiden bør det bare refereres at fredag kveld var hundre prosent BMWs. Da fulgte de opp sin tradisjon med å premierevise en konseptbil.
Etter at de har brukt både Pininfarina og Zagato, og med Bertone sengeliggende, var det ikke overraskende at det ble Touring som hjalp BMW denne gang, med en Superleggera-konstruksjon. Det som imidlertid var overraskende var at konseptet var en Mini og ikke en BMW.
Jeg skal vente til i morgen med å gi bilen en endelig attest, men i første omgang måtte jeg fortelle Louis de Fabribeckes, designeren (Touring er også belgisk eid nå!), at jeg ikke var helt overbevist – for å si det mildt.
Mer i vente
Og så kom de med en ny motorsykkel. I fjor feiret de 90 år med motorsykkelproduksjon med sin Concept 90. I år het den Concept Roadster og var nok en gang tegnet av svenske, og egentlig Harley-kjører, Ola Stenegård.
Det var ikke hans skyld at sykkelen ikke startet da den skulle kjøres inn foran festkledd publikum – men lett pinlig kan vi godt kalle det.
Lørdag starter hovedshowet. Litt over 50 unike biler og 35 motorsykler skal vi gjennom.
Dere kommer ikke til å få hele pakka i morgen heller, i neste utgave av BIL har vi forresten satt av ganske mange sider til det som hender her i disse dagene, men jeg skal holde dere oppdatert på hovedlinjene i hvert fall.
Og nyt av bildene.
Som jeg alltid sier ved anledninger som dette: «Noen kaller det en jobb».