-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fallende stjerner
For første gang har en bilmodell oppnådd null stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Slik går det når man selger gammel teknologi i glanset innpakning.
De fleste nye bilene kommer godt ut i denne runden med kollisjonstester. Hyundai Kona, Kia Stinger, BMW 6-serie GT og Jaguar F-Pace oppnår alle de maksimale fem stjerner.
Det gjør også Kia Stonic – forutsatt at den utstyres med en sikkerhetspakke, men den er standard på alle modeller som selges i Norge. Uten pakken får den bare tre stjerner. Tre stjerner går også til MG ZS og nye Dacia Duster.
Men så har EuroNCAP gjort noe de ikke pleier – de har testet biler som har vært på markedet i noen år, men som har fått facelift og tekniske oppgraderinger, etter årets kriterier. Og her er resultatene mildt sagt nedslående.
Bortsett fra Toyota Yaris, som beholder sine fem stjerner, ramler de fleste til tre stjerner. Dette gjelder Toyota Aygo, som riktignok oppnår fire stjerner med sikkerhetspakken, Alfa Giulietta, Ford C-Max / Grand C-Max, Opel Karl og DS3.
Men det mest ekstreme tilfellet er Fiat Punto, en modell som har vært på markedet siden 2005 og fortsatt selges i Italia. Det er første bil i EuroNCAPs historie som oppnår null stjerner! Det skyldes selvsagt at kriteriene er langt strengere i dag enn de var da bilen var ny.
– Vi har testet mange biler som har oppnådd fem stjerner etter årets strenge kriterier, inkludert småbiler som nye Polo, Fiesta og Ibiza som har avansert sikkerhetsutstyr som standard. Det faktum at tilårskomne biler ikke kan konkurrere viser at bilindustrien er i rask utvikling, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.
At den faceliftede Yaris oppnår fem stjerner, viser at det er mulig å oppdatere noen år gamle modeller til å møte 2017-kravene, men det er selvsagt et kostnadsspørsmål.
EuroNCAPs testregime forutsetter at bilene scorer et minimum antall poeng innen fire kriterier, inkludert elektroniske hjelpemidler som automatisk nødbrems.
Fiat Punto oppnår nok poeng til to stjerner innen sikkerhet for barn og voksne og for fotgjengersikkerhet.
Men den er blottet for elektroniske hjelpemidler som skal hindre kollisjoner. Med kun beltevarsel som standard, oppnår den ingen poeng på dette fjerde kriteriet og dermed null stjerner.
– Dette er trolig det beste eksempel på en produsent som fortsetter å selge et produkt som for lengst har gått ut på dato, og dermed lurer uvitende kunder til å kjøpe en farlig bil. Vi vil råde alle bilkjøpere til å sjekke våre kollisjonstester før de velger seg ny bil, konkluderer van Ratingen.
Du finner alle kollisjonstester på www.euroncap.com/en