-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Flyvende bil – fra Wien
Ved et arrangement i Wien i helgen fikk verden ta del i en ny flyvende bil. Mannen bak mener det åpenbart alvorlig.
Juraj Vaculik har servert oss prototyper på flybiler tidligere også. Den han trakk opp fra hatten under et «Pioner»-arrangement i Wien i helgen, er hans fjerde. Skal vi dømme etter bildene og den videoen han har lagt ut, er det jobbet solid med denne.
Det eneste han ikke forklarer er vel hva vi egentlig skal med en som både kan kjøres på veien og trekkes opp mot alt det blå, men han syns sikkert det er en god ide.
Derfor Aeromobil 3.0.
Fargerik
Så begynte han i reklame der han etterhånden startet sitt eget reklamebyrå som solgte merkevaren Aegon til Kina, og Metaxa-brennevinet til 17 europeiske markeder og - fortsatt ifølge hans egen CV på nettet - er en velkjent leder som er vant til store prosjekter med store ideer som får ting til å skje.
La oss holde oss til flybilen. Både på veien og i luften drives den av en kompakt Rotax 912 motor, firesylindret boxer som vanligvis gir 100 hk.
Den gir maskinen en toppfart på 160 km/t på landeveien og 200 km/t i luften. I begge konfigurasjonene må man nøye seg med to personer om bord.
Stor som bil
Hvor mye den veier fortelles det ikke noe om. Men med kompositmaterialer og ikke veldig mye masse innenfor de 8,4 ganger 2,2 meterne er det ikke sikkert den er så mye over ett tonn.
Forfra kan den se ut som noe i retning av neste utgave av BMWs i-familie, men dersom du hadde kommet bak den tror jeg imidlertid du hadde begynt å lure. Bakhjulene på utriggere og noe propell- & turbinaktig er ikke den hekken vi vanligvis ser på vei til jobben om morgenen.
Denne maskinen kjøres i et regulært testprogram for fly nå. Det virker virkelig som om Vaculik mener alvor.