-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Frekk kopiering
Plagiat er også en form for kreativitet. Det er ikke bare de kinesiske bilene som har hentet inspirasjon fra andre – kjenner du igjen noen av disse logoene?
Det å utvikle logoer koster mye penger. Samtidig brukes det milliarder på å bygge opp en merkevare og gjøre logoen kjent.
Derfor er det ikke så rart at etablerte bilmerker blir passe sure når de oppdager at nykommere finner det enkelt å la seg inspirere kraftig.
Mange vil se ut som Toyota
Ofte ender slike saker i retten, med store erstatningskrav.
En av de mest populære merkene å kopiere er Toyota.
For deg som er usikker, Toyotalogoen er den øverste. Deretter følger Merry, som er en underdivisjon av Geely. Under den igjen finner du Changan, Jincheng og Xiali.
Ikke smågutter
Og om du tror et selskap som Changan er et bakgårdsfirma som ingen bryr seg om, tar du feil. Selskapet samarbeider med, og er delvis eid av Ford og Mazda.
De produserer biler basert på Fiesta, Mondeo og Maverick i tillegg til at de produserer motorer både for Ford og Mazda.
Geely Motors som står bak Cherry har vært til stede på europeiske bilutstillinger i flere år. Og har vist frem både sedaner og sportsbiler tenkt for eksport.
Geely har ennå ingen importør i Europa, men håper å være på plass snart. De har også ambisjoner om å bevege seg inn på det amerikanske markedet.
Selskapet leverer så langt primært biler til det kinesiske markedet, men har så smått startet eksport til Midt- Østen og Egypt.
Ikke bare japanere
En annen bilprodusent som har latt seg inspirere kraftig av eksisterende logoer, er norgesaktuelle BYD.
BYD er en av Kinas yngste bilprodusenter som ble skapt ved at batteri-produsent BYD kjøpte opp en konk, statseid, bilfabrikk som het Qingchuan. Måten dette oppkjøpet skjedde på var såpass interessant at metoden senere er blitt forbudt.
Dette var i 2003, og de fikk med seg en modell som heter Flyer. Men den eneste modellen som virkelig er i sving nå, F3, selger 7-8.000 i måneden. Det er registrert et par modeller til også på prislistene, F6 og F8CC, men de er ennå ikke kommet skikkelig på nett.
At logoen er inspirert av en tyske prestisjeprodusent er det imidlertid liten tvil om.
Du kan se flere kreative logoer hos Cartype.