Frem og tilbake for varebiler

Dagens krav til varebil klasse 2 blir ikke videreført. Det nye ”kassekravet som ble foreslått av regjeringen i det opprinnelige statsbudsjettet, blir likevel vedtatt.

Publisert

I de nye reglene ligger det også at den tidligere vektgrensen for varebiler blir fjernet. De fleste stasjonsvogn-varebiler kom inn under regelen som krevde en totalvekt på minimum 2,1 tonn. Etter de nye reglene må nå også disse kunne romme den omtalte kassa, hvilket de ikke gjør. Du kan med andre ord glemme å få kjøpt for eksempel Audi, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse eller Volvo V70 som 2-seter til budsjettvennlig pris.

For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at de nye kravene til kassestørrelsen først skal tre i kraft fra 1. april 2001. Har du allerede bestilt en ny bil av denne typen bør du således be om en garanti fra selgeren om at bilen leveres innen denne dato.

Finansdepartementet må legge på plass en rekke utfyllende bestemmelser før ordningen kan tre i kraft. Alle partier er enige om at det skal settes ned et utvalg som skal se på hele dagens bilavgiftssystem. Innstillingen fra Finanskomiteen foreligger tirsdag eller onsdag.

Tapere blant bilimportørene i forbindelse med avgiftsomleggingen blir i stor grad to av de store, Toyota med sin Yaris Verso (som ikke får plass til den nye kassa) og Møller US med sine Jeep modeller som i all vesentlighet selges som varebiler.

Av Terje Ringen – bilnorge.no
Kilde: Bilnytt

Powered by Labrador CMS