-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Futurliner sprakk
De hadde ventet flere millioner. I stedet stoppet budgivningen på litt over en halv. GMs Futurliner er åpenbart ikke Årets Klassiker.
Egentlig syns jeg litt synd på Peter Pan Bus Lines. De fraktet meg en gang fra New York til Washington DC på under 5 timer og for litt over 10 dollar – fantastisk verdi for pengene.
De hadde åpenbart håpet å få ganske gode penger for verdiene sine også – verdier i form av en GM Futurliner som vel var den best restaurerte av de 9 som fremdeles finne.
Så i anledning ”National Collector’s Car Day” (sant! – den 8. juli) la de den ut på eBay med en minstrepris på 2 mill.
Minsteprisen var egentlig ikke overoptimistisk, dersom man skal tolke de siste resultatene. En tilsvarende gikk hos Barrett-Jackson for 4,1 millioner dollars for fem år siden.
Kjørt til auksjonen
Siden den var i største laget til å bli fraktet ble den kjørt for egen maskin fra aksjonen til Texas og hjem til Chandler Arizona.
Men disse bussene var vant til å bli kjørt. Disse dramatiske 13 tonns fremtidsskipene hadde masse trekk fra datidens strømlinjelokomotiver, og liknet i hvert fall ikke noe annet på landeveien.
Før krigen opplevde GM en voldsom interesse hver gang de hadde utstillinger som presenterte vitenskap og teknologi.
En GM-topp, Charles Kettring, sjef for forskning og utvikling, gikk til Generalen flamboyante designsjef Harley Earl og forslo at de skulle bygge noen speisa busser som kunne bringe vitenskaps-utstillinger rundt i landet.
Earls folk leverte, det ble bygget 12 stykker av denne bussen og kostet GM 2 millioner dollars hver å bygge.
De ble først ble brukt i Parade of Progress i 1940 og 1941, så ble de hentet frem igjen og var i tjeneste fra 1953 til 1956 – over hele nasjonen.
Hver buss reiste rundt med sitt tema. En hadde kanskje jet-motoren, en annen hadde Fremtidens Kjøkken.
Mer enn en busstur
Det var ikke vanlige busser med passasjeseter dette her, nei. Innvendig var det en scene og masse forskjellige displayer og føreren sitter høyt oppe og lang fremme, som i en cockpit.
I 1940-versjonen brukte de en ganske ugrei fire sylindret diesel og en 4 trinn usynket girkasse – jeg tør ikke tenke på veien fra girspaken og helt ned til tannhjulene.
Drivlinjen ble fornyet etter krigen til en 302 cci sekser, med 4 trinns Hydramatic.
Moderne drivlinje
Den bussen Peter Pan hadde restaurert hadde forresten fått en helt moderne drivlinje.
Var det derfor den skuffet, tro? William Sinico, Peter Pan-mannen som sto bak restaureringen (”den var bare en haug skruer og bolter da vi fikk den”) forteller at ”å sitte der oppe, det var som å kjøre et lokomotiv. Den gjorde gjerne 50 miles i timen og tok seg frem overalt”.
Jeg har bare sett denne utrolige bussen en gang. Det var da GM feiret 75 år jubileum for sin designavdeling – industriens første – i 2003.
Når jeg ser på bildene nå var jeg visst mer interessert i Bob Lutz enn i bussen.
Men siden Futurliner byggnr. 8 nå befinner seg i Sverige er det kanskje håp om at både dere og jeg en gang skal få se den her hjemme.
Mens du venter på det får du alt du trenger her http://www.futurliner.com/