-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gigantiske Essen
Det tar sin tid å få igjen pusten etter å ha besøkt en overveldende Techno-Classica i Essen. Sammen med 202033 andre tilskuere.
Skal man være veldig kynisk er utstillingen i Essen verdens største parkeringsplass for klassiske (og annenklassiske) biler. Pluss salgsboder for de ytelser som tilbys i forbindelse med halvgamle biler.
Men det blir jo helt feil. For det første er «bruktbil»-presentasjonene eksepsjonelle.
Jeg mener: når man møter Abarth / Pininfarinas rekordbil fra slutten av femtitallet på en stand, en håndbygd, nydelig, replica av Blue Train-karosseriet på en Bentley på en annen stand, og så snubler over syv spesialbygg basert på BMWs 328 underveis til en tredje stand, da har man ikke mye å klage over.
Entusiasme
Når du ett sted treffer Bernd Pischetsrieder og et annet sted Erich Bitter, begynner dette å bli virkelig spennende på personal-siden også.
Pischetsrieder var i mange år toppsjef hos BMW og så noen år i toppen for VW-Gruppen, men alltid bilentusiast (til de grader at han totalvraket en McLaren F1!) og nå, i sin pensjonist-tilværelse, er han eier av en av Münchens største klassisk-bil forhandlere
Og Erich Bitter, i sin tid bygget han italiensk-lekre superbiler på Opel-basis, en mann jeg noen ganger besøkte hjemme, og som er vel beskrevet i gamle BIL, var tilbake med sine nye biler – som du skal få lære litt om i et eget innslag på disse sidene.
Gedigent
I år varte utstillingen fra onsdag til søndag, 21 haller er det der, til sammen fylt opp av 1250 utstillere som, blant mye annet, hadde med seg 2.500 biler – alle i samlerklassen.
Av de eldste var det få, det var en del biler fra tredveårene, men flertallet var etterkrigs, opp til 20 år gamle.
Og det som er helt åpenbart er at dette også begynner å bli Forretning, ikke bare en hobby for eksentrikere.
Hva som også er opplagt er at bilfabrikkene for alvor begynner å oppdage dette.
Volvo, som ikke deltar på annet enn Genève-utstillingen for tiden, hadde en stor stand som ikke bare viste etterkrigs stasjonsbiler, men som munnet ut i den ferskeste produksjonsbilen.
Det var faktisk 27 bilmerker representert, de fleste med store fabrikk-stands (selv om noen nøyde seg med spons av store klubb-presentasjoner).
Nytt liv
Selv ble jeg kanskje mest imponert av opplæringsavdelingen. Tysk bilbransje tar dette så alvorlig nå at det gjøres kurs i forgasser og salmakeri, 3D printere brukes til å reprodusere hittil umulige deler, underleverandører som ZF eller Bosch kaster seg ut i det nye markedet med masse entusiasme – og, selvfølgelig, med et klart blikk for mulig fortjeneste.
De bildene jeg hekter på her kan bare gi et blekt inntrykk av hva denne utstillingen egentlig er. Men det er nok ikke tvil om at det kommer en ny versjon på denne tiden neste år. Da kan du oppleve det selv. Men tren utholdenhet på forhånd!