Greit løp for VW/Scania

Ingen problemer i forhold til EU, og Volvos styreplass overtas av VW, dessuten har Piëch allerede kjørt den nye felles-modellen. Dette er noen av informasjonen i bakkant av Scania/VW-nyheten.

Publisert

I Stockholm sa Leif Östling, Scania-sjefen, at han regnet med at Volvo ville miste styreplassen sin hos Volvo, og at den ville bli fylt av en VW-person. ”Dette er helt naturlig, du kan ikke vente å få inside-kunnskaper om en rival”, sa han om Volvos plass der. Han bekreftet også Ferdinand Piëchs utsagn om at Scania fortsatt ville være et børsnotert selskap.

I Wolfsburgs nærhet var ministerpresident Sigmar Gabriel i Niedersachsen begeistret. Dette distriktet er en stor aksjonær i VW, men med bunnskrapt kasse. Nå viser det seg imidlertid at de 13,84 milliarder svenske kronene VW skal betale til Investor, for aksjene, kan bedriften hente ut av egen likviditetsreserve, slik at det ikke blir nødvendig å hente inn penger til en kapitalforhøyelse.

Det første resultatet av det nye samarbeidet vil bli en lastebil i klasse 17-19 tonn, som konstruktører hos VW har arbeidet på i lang tid allerede, fordi VW har definert denne klassen som vekst-område. VW har altså utviklet bilen og bare ventet på et sted å bygge den. Det later ikke til at Brasil, der VW allerede har noe som kanskje er verdens mest moderne lastebilfabrikk, var noe produksjonsalternativ.

Piëch har allerede kjørt den, men ikke de andre styrmedlemmene. Først må de ta tung-lappen.

Av Jon Winding-Sørensen, Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS