-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
James Bond 60 år, og bilene du ikke visste om
Hvorfor sier man Bond 50 når han er 60 (eller vel så det)? Og kjørte han ikke noe annet enn Aston? Her får du noen av hans ukjente biler.
Romanfiguren James Bond dukket opp første gang i 1952. Og var adskillig mer elegant enn han som dukket opp på filmlerretet ti år senere.
«Problemet med russisk kaviar» sa han til en ung dame han bevertet på et bedre spisested i en av Ian Flemings første bøker, «er at man så sjelden får nok toast til».
Jeg må tilstå at noen ganger bruker jeg det samme uttrykket, bortsett fra at jeg er litt mer nøktern i serveringen, så jeg bruker det om for eksempel gravlaks og stuede poteter.
Men i disse dager kommer altså Skyfall, den nye filmen der Bond åpenbart er blitt urban fashionista.
Han kjører Evoque, og det er femti år siden den første JB-filmen dukket opp og du kommer til å bli tutet ørene fulle av Aston Martin DB5 som det i dag åpenbart finnes like mange «originaler» av som det finnes Hitler-Mercedeser.
Men hva du kanskje ikke vet er at Bonds første bil også var en Aston-Martin, men ikke noen DB5, nei. Derimot en kortchassis Bamford & Martin som han arvet etter sin onkel Max i 1933. Da var James 13 år, av hvilket vi kan utlede at egentlig er han verken 50 eller 60, men derimot 82 år i år.
Akkurat denne bilen, som må ha vært fra 20-årene, dukker nok aldri opp i noen film nær deg, men blir beskrevet i Silver Fin – den første av fem bøker i serien Young Bond.
Dette var bøker som dukket opp for 7-8 år siden, Ian Fleming Productions begynte å bli bekymret fordi interessen for 007 avtok, og så kom de på dette stuntet for å få ungdommen til å bli hekta, og kanskje fortsette å lese «voksen»bøkene.
De fem historiene om 003,5 er faktisk ikke så verst, handler blant annet om tiden hans som overklasseskolegutt på Eton i 30-årene, og har med bildetaljer der også.
Og, som det viste seg, James Bond var bare tenåring da det gamle jungelordtaket ble skapt om at «Når James Bond tar i et ratt, får opprettingsbransjen mye å gjøre».
Denne Bamford & Martin-bilen ble i hvert fall ødelagt fundamentalt i den tredje Young Bond-boken med det geniale navnet Doble or Die, og det var da unggutten kjøpte seg den Bentley Mark IV som senere dukket opp i From Russia with Love.
Og som vi har fortalt tidligere http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37235 er dette en bil som ikke finnes.
Egentlig er det litt for mange biler i Bond-sammenhengen som ikke finnes. En Cord 810 fra 1939 for eksempel (Live and Let Die). Cord opphørte å eksistere flere år tidligere.
Og hvordan en Bårebil bygget på en LaSalle plutselig kan bli en Humber når den kjører utfor stupet (i Dr. No), er fremdeles et uløst mysterium.
Egentlig spiller ikke slike detaljer noen rolle, hvis det ikke var for at disse filmene og bøkene er så utrolig pompøse med sine bil- (og andre) detaljer. De presenteres som om man lager en encyklopedi og ikke fiction.
Men la det være notert at Studillacen til Felix Leiter i Diamonds are Forever, virkelig eksisterte – det var et firma i New York som la Cadillac-motorer i nydelige Studebakere.
Og det er litt morsomt at i Live and Let Die fikk Bond en Sunbeam Talbot 90 – sammen type som Malling og Fadum vant Monte Carlo Rallyet med i 1955.
For noen av oss er det spesielt gøy å lese den lange liste over biler Bond har vært borte i – det forekommer ikke en eneste Bristol – det endelige beviset på at Bristol er et av de kuleste bilmerkene som finnes.
Aldri innblandet i vulgære sammenheng. Selv om det var et Bristol Freighter fly som fraktet Goldfingers Rolls fra England til Frankrike. Silver City het selskapet som drev den ruten.
Ellers var det vel litt imponerende at Bond hadde en mobiltelefon i bilen allerede i 1963 (From Russia…), men kanskje enda mer imponerende at han hadde en app på sin Ericsson-telefon i Tomorrow Never Dies.
Verken du eller jeg hadde hørt om app’er da, spesielt ikke slike som kan fjernstyre en BMW 750L.
At helten vår faktisk kjører Saab 900 Turbo i mange av de bøkene som ble skrevet av John Gardner er vel en detalj jeg ikke er helt sikker på at Ian Fleming ville ha applaudert. Han syntes det var ille nok med en Sunbeam Alpine og en Triumph Stag.
Men på den annen side var han ganske fornøyd med måten helten hans dro inn spenn på, så da Ford eide bl.a. Aston Martin og betalte millioner for produktplassering, slengte de på noen Mondeoer også, og sågar en Volvo S40. Det hadde han nok godtatt når han så hva det genererte av ekstra inntekt.
Og nå er det altså Evoquer, sies det, selv om det også ryktes at DB5’eren er tilbake. Den 26. oktober får vi vite mer, imens har du en liten smakebit her http://www.skyfall-movie.com/site/
PS!
Den mest komplette listen over kjøretøy med Bond-assosiasjoner finner du antakelig i invitasjonen til sommerens Bond-rally arrangert av bilmuseet i Beaulieu – der de også har en utstilling av Bond-biler for tiden.
Hvis du vil se omtrent hvordan alle bilene hans ser ut, er nok fremdeles Wiki-listen den beste